Peugeot, der er ejet af bilkoncernen Stellantis, oplyser, at ingen af de problemfyldte biler er blevet leveret, før man opdagede revnerne.
Peugeot har valgt at stoppe leveringerne af visse modeller af SUV’erne 3008 og 5008, efter det er blevet opdaget, at revner i bilernes chassis kan føre til alvorlige skader. Problemet er opstået i modeller med mild hybriddrev, og fejlen betyder, at nogle biler risikerer, at chassiset går i stykker.
Fejlen har ført til en tilbagekaldelse, som betegnes som en “stopkampagne”. Det indebærer, at de berørte biler ikke må bruges, før de er blevet kontrolleret og eventuelt repareret. Peugeot har oplyst, at det drejer sig om biler produceret i perioden fra 26. august til 3. september 2024.
David Lindahl, PR- og kommunikationschef hos K.W Bruun, der har importen af Peugeot i Sverige, forklarer, at ingen af de biler, der er omfattet af problemet, er nået frem til køberne endnu.
– I Sverige er der tale om 15 biler. Af dem er 12 allerede blevet undersøgt og fundet i orden, mens de resterende tre forventes at blive kontrolleret inden for kort tid, udtaler David Lindahl til Vi Bilägare.
Tilbagekaldelser som denne er ikke unikke for Peugeot. Tidligere har andre producenter, som eksempelvis Ford, også stået over for lignende udfordringer.
LÆS OGSÅ: Nissan melder ud – kan gå konkurs om 12 måneder
Ford måtte blandt andet tilbagekalde flere tusinde biler, hvor alvorlige fejl gjorde det tvivlsomt, om de overhovedet kunne repareres. Tilbage i maj 2024 fandt mærket ud af, at der var svejsefejl på op mod 5.000 biler fra en fabrik i Tyrkiet.
På grund af stålkonstruktionen i bilerne er der en risiko for, at svejsefejlen ikke kan repareres. Er det tilfældet, skal bilerne kasseres. Altså skrottes. Ifølge det tyske svar på Færdselsstyrelsen, KBA, kører godt 1.000 af bilerne rundt i vores naboland.
Problemer som revner i chassis eller andre alvorlige konstruktionsfejl understreger vigtigheden af grundige kvalitetskontroller, især når bilerne endnu ikke er leveret til kunderne.