Aston Martin skubber elbilen til side, fordi efterspørgslen er for lille. Samtidig droppes planer om at genoplive Lagonda som søstermærke.
Aston Martin Lagonda hedder ikke bare Aston Martin Lagonda, fordi det lyder godt. Der er en historisk forklaring på det hele.
Mærket, der blev grundlagt i 1906, har siden 1947 tilhørt Aston Martin. Men ikke siden december 2016 har der været bygget en bil med navnet. Selvom det egentlig var planen.
Men i forbindelse med offentliggørelsen af Aston Martins årsregnskab for 2023 fortalte bestyrelsesformand Lawrence Stroll ikke bare, at mærket forsinker udviklingen af en elbil.
Der bliver heller ikke nogen særlige Lagonda-modeller. Mærket, der har hovedsæde i den engelske by Gaydon, dropper ganske enkelt ideen.
LÆS OGSÅ: Toyota vil betale folk for at købe bil der er ubrugelig
Det genfødte Lagonda skulle ellers have været en rival til Volkswagens Bentley-brand. Aston Martin viste da også et par konceptbiler før corona-pandemien ramte i 2019. Men det bliver altså nu ikke til noget.
Den mest kendte Lagonda-model er nok Aston Martin Lagonda fra 1976. Den bemærkelsesværdige bil var et ordentlig brød fire døre, en længde på 5,28 meter og 5,3-liters V8-motor. Der blev dog kun bygget 675 biler i en periode på hele 14 mellem 1976 og 1990.
Noget andet, Aston Martin mere eller mindre skyder en hvid pind efter, er elbiler. Udviklingen af egentlige elbiler udskydes. Elektrificeringen holdes dog ikke helt ude af modelprogrammet.
Senere på året forventes Aston Martin at sende den nye superbil Valhalla på gaden. En bil der får en hybriddrevet V8-motor fra AMG.