Polestar bryder sine egne løfter til investorer. Mærket er nemlig langt fra at nå en lovet omsætning på 36 milliarder kroner. Nu advarer bilmærket selv om en kommende krise.
Polestar advarer nu selv om, at bilmærket risikerer at blive kastet ud i en kæmpe krise. Bilmærket kan nemlig ikke holde sine egne løfter, og det er imod reglerne.
Af samme grund står et kæmpe lån på 950 millioner dollar – 6,4 milliarder danske kroner – til at blive opsagt.
Polestar kan nemlig umuligt nå den lovede omsætning på 36 milliarder kroner i 2024, som investorer og långivere er blevet stillet i udsigt. Efter det første halvår har omsætningen rundet bare 6,1 milliarder kroner.
De 6,4 milliarder kroner er et banklån, som i februar måned i år sikrede driften af Polestar. Men nu kan det hele blive opsagt igen. Alene fordi Polestar ikke kan leve op til den voldsomme omsætning. Noget bilmærkets ledelse ellers havde lovet.
LÆS OGSÅ: Sverige får heftig kritik for at sælge diesel til 11 kr.
De mange milliarder kroner kommer fra i alt 12 banker, som alle er blevet lovet, at Polestar i år vil sælge biler for 36 milliarder kroner. Men det løfte får mærket altså mere end svært ved at leve op til.
Polestar skal dog ikke selv finde pengene til tilbagebetaling. Det skal moderkoncernen Geely. Kineserne har nemlig stillet garanti for det gigantiske banklån.
Men Polestar-ledelsen ved godt, at det ser sort ud. I bilmærkets seneste regnskab advarer ledelsen direkte om, at brud på lånevilkårene kan have en væsentlig negativ indvirkning på både ‘den finansielle situation, driften, betalingsevne og værdien af mærkets aktier.
Polestar har tidligere fået dispensation for bl.a. at bryde reglerne, da man afleverede sit regnskab for sent til de amerikanske børsmyndigheder. Men af regnskabet fremgår det, at ledelsen ikke kan garantere, at de 12 banker er lige så tålmodige.
Om den svigtende omsætning er direkte årsag til fyringen af direktør Thomas Ingenlath, er uvist. Men i sidste uge kom det frem, at tyskeren fratræder sin stilling. Han erstattes af en maratonløber med en fortid som direktør for en række skandaleramte bilmærker. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!