Ifølge en ny undersøgelse halter Polestars langt bagud på kvaliteten i forhold til andre bilmærker.
Elbiler har i snit flere fejl end fossilbiler. Men Polestar ligger langt under gennemsnit. Selv for elbiler. Det viser en ny kvalitetsundersøgelse fra analysefirmaet JD Power.
Det amerikanske firma udgiver hvert år en kvalitetsundersøgelse, og her er konklusionen klar. Det står skidt til med kvaliteten af nye biler. Altså sådan helt generelt. Kvaliteten, vurderer JD Power, er faldet med 11 procentpoint siden sidste års undersøgelse. Så stort et fald er aldrig registeret før.
Det er særligt el- og hybridbilers problemer der trækker kurven nedad. Kinesiske Polestar har flest problemer af alle de undersøgte bilmærker. Men for den sags skyld klarer elbilerne fra VAG-gruppen, Polestars søstermærke Volvo og Tesla sig ikke meget bedre.
Sådan er det 6 ud af 10 gange
JD Power går deres undersøgelse op i ‘fejl pr. 100 biler’. Polestar ‘scorer’ 328. Der er altså meldt om 3,9 fejl pr. solgt bil fra mærket. Gennemsnittet i undersøgelsen ligger på 186 fejl pr. elbil. Tesla, der er det eneste andet mærke på listen, som kun producerer elbiler, har 226 fejl. pr. 100 biler.
Undersøgelsen er baseret på fejlmeldinger fra 84.165 bilejere, der har indregisteret biler mellem november 2021 og januar i år. Med i undersøgelsen er 33 bilmærker og 189 modeller.
Med til historien hører dog, at størstedelen af bilernes problemer er software-relaterede. Sådan er det seks ud af ti gange. Især infotainment-programmer som Apple Carplay og Googles Andriod Auto volder bilejerne problemer.