Flere politikredse forbød deres betjente at køre i dieseldrevne BMW’er. Nu har mærket til stoppet salget til politiet.
Det engelske politi er svært glade for køre BMW. Eller i hvert har det længe set sådan ud i gadebilledet. Men landets politi er allerede gået i gang med at skifte deres dieseldrevne BMW’er ud.
LÆS OGSÅ: Bilist får afvist nummerplade: “Den er altså stødende”
Det sker to år efter, at en betjent døde i en brændende BMW under en udrykning i 2020. Hos BMW er man klar over problemet, og det tyske mærke har nu helt indstillet leverancen af biler til det britiske politi.
Frem til ulykken i 2020 kørte politiet ellers ofte i BMW – hovedsageligt 330d, 530d og X5. Allerede havde den 3-liters N57-dieselmotor med seks cylindre. Men allerede kort efter ulykken begyndte flere betjente at lade nøglerne til bilerne ligge.
BMW’eren hos det engelske politi er gradvist blevet skiftet ud. Blandt andet med Skoda Octavia RS.
BMW lukker hel afdeling
BMW i England har tidligere understreget, at det kun er de biler, man har leveret til politiet, som er ramt af problemet. Bilerne, politiet kørte rundt i, er nemlig ikke helt de samme, som den ganske almindelige englænder kan købe.
– Vi har i nogen tid nu arbejdet tæt sammen med politiet. Det drejer sig om teknikken i et lille antal biler med særligt høj ydelse, siger en en talsmand for BMW til The Northern Echo i 2020.
Problemet har BMW dog tilsyneladende ikke kunnet løse, og nu lukker man den afdeling af den britiske importør som solgte ‘special-udstyrede biler’.
Hos BMW i Tyskland kom man frem til, at brandfaren i dieselbilerne skyldes motorolie, der for hurtigt blev nedbrudt på grund af politiets måde at køre bilerne på.
Det er dog ikke alle politikredse i England, som har forbudt deres betjente at køre i de problematiske BMW’er. Ligesom det ikke er alle de ramte biler, der er taget ud af politiets flåde. Noget som enken til betjenten, der døde, har kritiseret politiet for.