Har politiet mistanke til, at en bil er ulovligt manipuleret, gjorde ordensmagten noget ulovligt. Og det helt op til at landsretten i september sidste år gav dem besked på at stoppe.
I september sidste år fik politiet landsrettens ord for, at de havde handlet ulovligt ved at tvinge biler, som er under mistanke for at være ulovligt manipuleret, på autoriserede værksted. Læs mere om den sag her.
Men selvom den vej nu er lukket for politiet, er der alligevel én praksis, ordensmagten i reglen følger, hvis sådan én bil spottes i trafikken.
– Hvis en betjent får mistanke om, at der er foretaget ulovlige konstruktive ændringer, som indvirker på bilens emission, kan han stoppe bilen.
– Herefter foretager betjenten en undersøgelse af bilen på stedet. Og bliver betjenten bekræftet i sin mistanke, beder han føreren køre med til et autoriseret værksted, som bekræfter eller afkræfter, om mistanken er korrekt.
LÆS OGSÅ: 5 ting du – måske – ikke vidste om fartbøder: Så “hurtigt” bliver bøden for gammel
Sådan sagde politikommissær Jørgen Christensen er leder af Færdselsafdelingen ved Midt- og Vestjyllands Politi i maj 2020 til Bil Magasinet.
Her skal politiet betale
Men siden er forfordelingen af de frie værksteder kendt ulovlig i Landsretten. I interviewet erkender Jørgen Christensen da også, at politiet skal afholde alle udgifter, hvis deres mistanke ikke har noget på sig.
I maj sidste år – altså før landsretsdommen – lød det fra Midt- og Vestjyllands Politi, at man tog eksempelvis motorstyringer med til en ‘specialist’ i Jylland.
Op til foråret sidste år havde politikredsen haft i alt 17 sager om ulovligt manipulerede motorstyringer. Hver gang var der ifølge politiet noget om snakken. I de tilfælde står den enkelte bilejer med hele regningen.
Bilisten får desuden besked på, at alt skal bringes i orden inden for færdselsloven rammer, før bilen kan udleveres igen.
Noget andet, der har politiets opmærksomhed er unødig/højt støjniveau fra biler. Men politiet må ikke beslaglægge eller tilbageholde biler på grund af støjniveauet alene. Der skal mere til.
– Vort mål er at håndhæve færdselslovene. Og vort budskab er at man skal tænke sig grundigt om, før man bevidst manipulerer med en bils forureningsbegrænsende udstyr, forklarede Jørgen Christensen til mediet.