Det helt store party trick ved Yungwang U9, der er ejet af kinesiske BYD, er, at den kan danse. Det var politiet dog ikke helt tilfreds med.
Politiet i Kina har for nylig udstedt en bøde til ejeren af en Yungwang U9 elbil, der benyttede bilens “dansende” funktion på en trafikeret vej. Hændelsen har vakt opsigt, da den illustrerer de potentielle udfordringer ved nye teknologier i det offentlige rum.
Yungwang U9 er en elbil fra den kinesiske producent BYD, der blev lanceret i februar 2024. Bilen har en pris på 1,68 millioner yuan (ca. 1,65 millioner kroner) og byder på en række avancerede funktioner, herunder autonom kørsel og en unik affjedringsteknologi.
Det er netop affjedringen, der har givet anledning til bøden. Yungwang U9 kan nemlig hæve og sænke sig selv i forskellige bevægelser, hvilket giver indtryk af, at bilen danser.
En video af hændelsen viser, hvordan føreren af Yungwang U9 demonstrerer bilens dansefunktion for en gruppe forbipasserende på en travl gade. Den usædvanlige optræden skaber kø og forstyrrer trafikken, hvilket fører til politiets indgriben.
Det skriver Carnews China.
Føreren af Yungwang U9 var omgivet af en jublende folkemængde, der var samlet på fortovet for at se bilens dansefunktion. Men da optrædenen fandt sted på en trafikeret vej, opstod der hurtigt trafikproblemer.
Politiet ankom til stedet og afbrød festlighederne. Føreren af Yungwang U9 blev efterfølgende idømt en bøde for at have forårsaget trafikgener.
Hændelsen rejser spørgsmål om, hvordan man håndterer nye teknologier i det offentlige rum. Yungwang U9s dansefunktion er et eksempel på en teknologi, der kan være underholdende og fascinerende, men som også kan have negative konsekvenser, hvis den ikke bruges ansvarligt.
Det er sandsynligt, at vi i fremtiden vil se flere eksempler på teknologier, der udfordrer vores forståelse af, hvordan man færdes i det offentlige rum.
LÆS OGSÅ: Politiet er imod flere høje bøder til bilister
På den anden side mener tech-giganten Nvidia, at bilmærkerne og de selv lige nu er meget langt fra biler der er ‘egentligt selvkørende’. Og det er uanset om bilerne kører på benzin, diesel eller strøm fra en ladestander.
Flere projekter med selvkørende biler er da også allerede lagt i graven. Eksempelvis aflivede General Motor koncernens projektet med selvkørende taxaer kaldet ‘Cruise’ sidste år.
Beslutningen blev taget efter flere skandaler med biler, der skabte meget lange køer, trafikkaos og endda ulykker med personpåkørsler.