Desto hurtigere en fossilbil kører, desto mere brændstof bruger den. Mere brændstof = mere forurening.
Og den logik har nogle af verdens politikere tilsyneladende tanke om at spinde en lidt underlig politik på. For kigger man på elbiler, kan man ikke helt sige det samme.
I hvert fald ikke når det kommer til sammenhængen mellem fart og forurening. Forureningen fra elbiler på vejen afhænger af, hvor strømmen kommer fra.
Og med den logik vil politikere verden over nu se på, om det skal være muligt for elbiler at køre hurtigere end deres modstykker med diesel-og benzinmotor.
I England forlyder det eksempelvis, at politikerne ser på, om den højste hastighedsgrænse på 70 miles (112,6 km/t,red.) i timen kan hæves til 80 miles i timen. Det svarer til 128,7 km/t.
Men den øgede hastighedsgrænse kun for elbiler. I videoen herunder forklarer AutoTraders Rory Reid, hvordan det tilsyneladende hænger sammen.
Herhjemme har vi ikke hørt om lignende forslag (endnu…). Tværtimod er hastighedsgrænsen netop hævet på flere af de danske motorvejsstrækninger. Læs mere om det her.