Ikke siden 2019 har den danske Suzuki-importør haft Baleno-modellen på programmet. Og det er der måske en sikkerhedsmæssig årsag til.
I 2019 forsvandt Baleno ud af Suzukis danske modelprogram. Men Suzuki producerer stadig modellen, derfor kan den også købes på andre markeder. Men det skal bilisterne nok holde sig fra.
I hvert fald hvis man skal tro resultatet af en crashtest, som det latinske svar på Euro NCAP – Latin NCAP – har udført. Her fik Suzuki’en ikke så meget som én stjerne. Bilen klarer sig bedst, når det kommer til fodgængeres sikkerhed, konkluderer Latin NCAP. Men den dumper med et brag, når det kommer til fabriksmonterede sikkerhedsudstyr.
LÆS OGSÅ: 0 sikkerhed: Denne bil vil du IKKE køre galt i!
På det latinamerikanske marked kan bilen nemlig fås med kun to airbags og ABS-bremser som eneste sikkerhedsudstyr. For fire år siden scorede basisudgaven af Baleno tre stjerner i Euro NCAP’s tilsvarende test.
Corolla klarer sig marginalt bedre
Mens topmodellen formåede at hive en stjerne mere ud af systemet efter de gennemgåede test. Den bil havde seks airbags, ESP og ABS-bremser. Men det ser altså ikke godt ud for den helt skarbet udgave. Som dog ikke har kunnet købes i EU siden 2020.
En anden japaner, som bestemt heller ikke imponerer, er den Toyota Corolla, som sælges i Latinamerika. Den bil får kun én stjerne mere end Baleno’ens 0 i den latinamerikanske test.
Sidste gang, en bil floppede så fælt, var da Euro NCAP testede den Renault Duster, som produceres i Brasilen. Her krøllede B-stolperne simpelthen sammen, da bilen mødte sit endeligt.