De må kun køre 30 km/t. Selvom EU siger 45 km/t. Nu viser det sig, at svenskernes A-traktorer er fyldt med fejl til syn.
De særligt svenske køretøjer, kendt som A-traktorer, er ofte fyldt med fejl, der går udover trafiksikkerheden, når ejerne stiller med dem til syn.
Det er en undersøgelse foretaget af Bilprovningen, der nu afslører den bekymrende tendens.
Antallet af a-traktorer i Sverige er fordoblet på fire år og er nu oppe på 56.000. Samtidig stiger antallet af fejl og mangler, der kræver eftersyn.
Det skriver synskæden i en pressemeddelelse.
Bilprovningen gennemgik 4.000 A-traktorer i 2024, og resultaterne er alarmerende. Hele 72,9 procent havde fejl af en eller anden art. Endnu mere bekymrende er det, at 57 procent, svarende til 6 ud af 10, havde så alvorlige mangler, at de skulle gennem mindst ét omsyn.
– Ved syn konstaterer vi, at A-traktorer ofte er modificerede i forhold til andre køretøjstyper. Eksempler på det er, at motoren er ændret, så køretøjet kan køre hurtigere end de tilladte på 30 km/t.
– Eller også er der blevet monteret flere sæder i bilen, siger Per-Anders Blommefors, der er synansvarlig hos Bilprovningen.
De hyppigste fejl finder synsmændene på bremsesystemet og bilernes dæk. Fejl i disse systemer udgør den største risiko for trafiksikkerheden.
En anden almindelig fejl er problemer med lyset på bilerne. Andelen af bemærkninger til den slags i synsrapporterne er steg fra 86 til 90 procent. Ifølge Bilprovningen er det særligt vigtigt, at lyset fungerer på de langsommere køretøjer.
– Synsstatistikken for A-traktorer er bekymrende. Men ved at gøre opmærksom på tallene håber vi at kunne øge fokus blandt bilernes ejere og deres forældre, så udviklingen på sigt kan vendes,” siger Per-Anders Blommefors.
Undersøgelsen fra Bilprovningen understreger behovet for øget fokus på sikkerheden i A-traktorer. Det er afgørende, at både ejere, forældre og myndigheder tager ansvar for at sikre, at disse køretøjer er i forsvarlig stand, mener synskæden.
En mulig løsning kunne være at indføre strengere krav til syn af A-traktorer. Det kunne omfatte hyppigere syn og mere grundige inspektioner, mener Bilprovningen.
En anden løsning kunne være at øge bevidstheden om sikkerhed blandt a-traktor ejere. Dette kunne gøres gennem informationskampagner og undervisning.
Uanset hvilke tiltag der iværksættes, er det afgørende at handle hurtigt for at forbedre sikkerheden af A-traktorer i Sverige. For bilerne er ekstremt populære blandt de svenske unge, og ifølge EU skal bilerne også have lov til at køre 45 km/t. Læs mere om det her.