Der er batteriproblemer på den platform som Kia og Hyundai er fælles om at bruge til elbilerne EV6 og Ioniq 5/6. 400.000 biler kan være ramt.
Hyundai og Kia kan have problemer med 12-volts-batterierne til 400.000 biler. Det er styringen af batterierne, den er gal med.
Sådan lyder advarslen fra EU’s varslingssystem Safety Gate.
Helt konkret er det styreenheden kaldet ICCU, som styrer opladningen af 12-volts startbatteri i bilerne, der med tiden svækkes på grund af høj spænding og konstante variationer i temperaturer.
Er der fejl på styreenheden, kan det i sidste ende føre til, at batteriet i elbilerne slet ikke kan oplades og derfor er ubrugelige.
LÆS OGSÅ: Nyt sikkerhedskrav til biler er farligt, viser undersøgelse
Hos Hyundai er det Ioniq 5- og Ioniq 6-modellerne, den er gal med. I alt 155.760 biler tilbagekaldes på nuværende tidspunkt.
Hos søstermærket Kia kan fejlen på styreenheden have sat sig i endnu flere biler. Derfor skal 224.752 biler nu på værksted. Alle bilerne er bygget mellem 2021 og 2024.
Hyundai/Kia oplyser ifølge Elbil24, at en eventuel reparation eller udskiftning af 12-volts-batterierne i bilerne er noget, bilmærkerne afholder. Tilbagekaldelsen koster altså ikke ejerne så meget som en krone, hvis lige deres biler er ramt.
Retfærdigvis skal det siges, at Kia/Hyundai ikke er de første, der bøvler med 12-volts-batterier i elbiler.
Tidligere har Volkswagen måttet skifte sine 12-volts-batterier ud i en hel række eksemplarer af ID.3. Batterierne blev ganske enkelt tømt for strøm, når bilerne hentede en opdatering.
Herhjemme er der i løbet af årets første syv måneder solgt 469 eksemplarer af Hyundai Ioniq 5, mens 415 Kia EV6 har fået nummerplader på i samme periode.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!