Volvo gør klogt i at afnotere Polestar fra børsen i New York, hvis det er en konkurs, man vil undgå, siger analytiker.
Selvom Geely for bare tre år siden sendte Polestar på børsen i New York, kan det være nu, at kineserne gør klogt i pille mærket af igen.
Det kan være nødvendigt, hvis Polestar skal overleve den stadigt stigende konkurrence på elbilmarkedet og de deraf stødt faldende priser.
Det fortæller Berstein-analytiker Daniel Roeska til finansmediet Bloomberg.
Roeska kalder Polestar for et bilmærke, der kører af ad en vej uden retning. Primært fordi det ikke kan følge med prispresset fra hverken Tesla eller den kinesiske konkurrent BYD.
LÆS OGSÅ: Nu skal Kevin Magnussen noget andet
Tidligere på måned kom det frem, at den svenske storbank SEB anser Polestar for at være værdiløs. Læs mere om det her.
Værre bliver det af, at Polestar skylder Volvo/Geely godt 20 milliarder svenske kroner for lån af produktionsfaciliteter til mærkets hidtil eneste model Polestar 2.
Polestar kan dog redde sig selv fra et kollaps, fordi mærket trods aktiehandlen stadig ejes af Geely. Kineserne sidder på 88 procent af mærket med hele 93 procent af stemmerne blandt aktionærerne.
Trods økonomiske vanskeligheder har Polestar haft succes i Danmark, hvor man har gjort Polestar 2 til et hit gennem privatleasing. Faktisk blev ingen anden bil privatleaset i lige så høj grad sidste år.