Fremtiden for VW-fabrikken i Osnabrück, Tyskland, ser udsigtsløs ud. Fra påsken 2026 er der ikke noget i ordrebøgerne, Porsche har annulleret kontrakterne.
De ansatte på Volkswagens fabrik i Osnabrück, Tyskland, har noget at lave lige nu. Men fra påsken 2026 kan det hele være slut. Porsche har nemlig trukket sig.
Dermed er der ingen ordre længere ud i fremtiden end de første dage af april 2026. På fabrikken havde man ellers håbet, at Porsche ville have bygget en elbil.
Det skriver Market Screener.
– Porsches forretning i Kina er notorisk vanskelig i øjeblikket. Af den grund kan en overløbsproduktion til Osnabrück-fabrikken ikke længere garanteres. Heller ikke i fremtiden, siger en talsmand.
Ifølge det tyske nyhedsbureau dpa var det planen, at Osnabrück-fabrikken skulle have fungeret som en overløbsventil for Porsches fabrik i Zuffenhausen, da man i første omgang havde forudset en helt anden efterspørgsel, end den som ser ud til at blive virkeligheden.
LÆS OGSÅ: Dansk firma lukker produktionen efter 107 år
Lige nu er Porsche da også den vigtigste kunde på Osnabrück-fabrikken, der med 2.300 ansatte er en af Volkswagens mindste. Lige nu bygger de ansatte foruden Volkswagen T-Roc nemlig motorerne til Porsche Cayman og Boxster-modellerne.
T-Roc forsvinder ud af Volkswagens modelprogram senest i 2026, og motorerne til Porsche lægges i graven allerede næste år.
Fabrikken i Osnabrück er den næstmindste i hele VAG-koncern. Næstefter Gläserne Manufaktur, der efter åbningen i 2002 bl.a. har produceret e-Golf og ID.3. Stedet fungerer desuden som oplevelsescenter for Volkswagen.
Udover den lille fabrik, som måske – måske ikke – skal lukkes står Volkswagen i gevaldige økonomiske problemer. Faktisk vurderer økonomidirektøren, at mærkets gæld lige nu er så massiv, at man har højst tre år til at vende udviklingen.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!