Porsches administerende direktør Oliver Blume har endnu engang bekræftet en hybrid-udgave af 911’eren – der er dog ikke et ord om hvornår.
Vi ved det sker. Vi ved bare ikke, hvornår Porsche sender en 911 Hybrid på gaden.
– Det bliver ikke en plugin-hybrid, men det bliver en hybrid, fortæller Porsches administerende direktør til Automobilwoche. Chefen for det hele i Zuffenhausen vil dog ikke sætte ord på, hvornår bilen triller af samlebåndet.
Holder det forbrændingen i live?
Men mediet spekulere selv i, at det kan ske i midten af dette årti. Dermed er Porsche – modsat en række af sine europæiske konkurrenter – ikke klar til at sige farvel til forbrændingsmotoren. I hvert fald ikke i 2030.
Kommer der en 911 Hybrid i 2025, som mediet forventer, vil Porsche omvendt have fem år til at skyde så mange forbrændingsmotorer ud på vejene, som mærket overhovedet kan. Inden det er for sent.
Nu skal vi selvfølgelig ikke male Fanden på væggen, inden han er her. Men der er noget, der tyder på, at i hvert fald EU meget gerne ser forbrændingsmotoren gjort forbudt. Men måske det slet ikke bliver nødvendigt at gå så langt.
Hybrid uden bagsæder?
Mange af Europas helt store bilproducenter har allerede svoret, at de vil satse alt på elbilens udvikling. Så måske 911’eren kan få lov at køre videre i fred – også uden hybridtekonologi.
Når det så er sagt, ved vi ud fra spionbilleder, at bilen allerede er her. Tidligere på året blev bilen nemlig set køre nogle testkilometre rundt på Nürburgring. Den bil, Porsche er set teste, har tilsyneladende ingen bagsæder. Det kan der være mange gode forklaringer på.
En af dem kan være at man undersøger, hvordan man bedst gør plads til batterierne i hybridpakken, inden bilen skal på gaden som en del af et mindre ‘midtlivs’-facelift af 911’eren.
Formentlig…