Annonce:

Porsche lover at bygge benzinbiler langt ind i 2030’erne

En handelskrig mellem Europa og USA og et svært salg i Kina får Porsche til at vende sig mod forbrændingsmotoren og love benzinbiler “langt ind i 2030’erne”.

Porsche forpligter sig nu til at bygge benzinbiler langt ind i 2030’erne.

Beslutningen skyldes bl.a. Porsches faldende salg på det kinesiske marked. Desuden er tyskernes satsning på elbiler slået fejl.

Årsagen er delvist den afdæmpede efterspørgsel efter de elektriske modeller Macan og Taycan. Sidstnævnte taber uhyggeligt mange penge på brugtmarkedet. Og det efter bare 28 dage. Læs mere om det her.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Den nye plan består af en investering på 800 millioner euro. Pengene skal bruges på at udvikle nye forbrændingsmotorer. De nye motorer skal holde Porsches udvalg af fossilbiler kørende i mange år.

Det skriver Automotive News.

Og det kan blive bydende nødvendigt, at Porsche sadler om i forhold til elbilen. Den øgede konkurrence i Kina presser nemlig mærkets økonomi alvorligt.

Da Porsche for nylig fremlagde sit årsregnskab, fortalte ledelsen, at man heller ikke kommer uden om at hæve priserne i USA på grund af Donald Trumps trusler om straftold.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Dog udtrykte de håb om, at der vil blive indført et “rimeligt” toldsystem. Finansdirektør Jochen Breckner siger, at man nu vil afvente og se, hvad amerikanerne spiller ud med helt konkret.

– Når emnet bliver konkret, vil vi overveje, hvilke prismuligheder der er for at give dette videre til forbrugerne.

Som konsekvens af et faldende salg i Kina har Porsche også nedjusteret forventningerne til forretningen.


Bilproducenten stræber nu efter en margin på 15 til 17 procent på mellemlang sigt, efter tidligere at have sigtet mod op til 19 procent.

Porsche-aktien faldt betydeligt i den foregående måned, efter selskabet oplyste, at deres margin i det indeværende år ville lande på 10 til 12 procent pr. bil.

Det skyldes investeringer i nye modeller med både forbrændingsmotorer og plug-in hybrider. Den forventede margin for 2025, som er baseret på en salgsindtægt, der forventes at være nogenlunde den samme som i 2024, på 39 til 40 milliarder euro, tager bare ikke højde for eventuelle nye toldsatser, som Trump måtte indføre på bilimport fra Europa.

Porsche planlægger lanceringen af en ny 911-model og overvejer desuden en ny SUV-serie i slutningen af årtiet. En bil, der nu højst sandsynligt får forbrændingsmotor.

Trods investeringen på de 800 millioner euro slipper mærket fra Zuffenhausen ikke for at skære ned. Helt konkret skal 1.900 ansatte fyres, mens yderligere 2.000 ansatte på tidsbegrænsede kontrakter ikke bliver tilbudt mere arbejde.

Annonce:

I Danmark, hvor elbiler er dominerende på nyvognsmarkedet, oplevede Porsche et relativt positivt 2024 med et salg på 684 biler, hvor Macan var den mest populære model.

Et tal, der dog er det rene vand sammenlignet med forholdene i Norge, hvor der blev solgt 1.523 Porsche-modeller i samme periode. En stigning på hele 210 procent i forhold til 2023.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Annonce:

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Flere populære artikler

Læs også