Porsches øverste chef Oliver Blume er overbevist, om at syntetisk benzin er lige så vigtig for fremtiden som elbilen.
Er forbrændingsmotoren død? Nej, ikke hvis du spørger Porsche. På fabrikken i Zuffenhausen er man nemlig overbevist, om at syntetisk benzin – det såkaldte e-fuel – bliver forbrændingsmotorens redning.
I hvert fald roser Porsches øverste chef Oliver Blume Tysklands regering for at være åben over for alternative brændstoffer i bestræbelserne at opnå en mere bæredygtig fremtid. Vi ved allerede nu, at den næste Porsche 911 ikke bliver en elbil. I stedet holder det tyske mærke den sekscylindrede boksermotor i live med hybridteknologi.
Sammen med Siemens og en række andre selskaber arbejder Porsche med fremstillingen af netop syntetisk benzin. Faktisk har Porsche fornyelig investeret yderligere 75 millioner euro – over en halv milliard danske kr. – i fabrikken i Chile. Det bringer Porsches samlede investering i det syntetiske benzin op over 100 millioner euro.
Det bliver ikke dyrt at tanke
Og mærket udelukker ikke, at flere investeringer i teknologien er på vej. Tværtimod. Det bliver heller ikke dyrere at tanke syntetisk frem for ‘rigtig’ benzin lavet på råolie, mener Oliver Blume.
Det hele afhænger af produktionen og investeringer. Men i fremtiden bør en liter syntetisk benzin ikke koste mere end 14 kr. literen, når det er dyrest. Det skriver Porsche i en pressemeddelelse.
E-fuel, siger Oliver Blume, kan desuden fyldes på alle biler med en forbrændingsmotor. Også dem der allerede eksisterer. Den klare fordel ved det syntetiske benzin er, siger Porsche, at udledningen fra biler, som kører på benzinen, vil være CO2-neutral.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk