Et nyopført fabriksanlæg i Chile skal omdanne energi fra vindkraft til syntetisk brændstof. Målet er at holde eksisterende Porscher kørende uden at belaste miljøet.
Elbiler er fremtiden de næste mange år, men selv hvis vi begyndte kun at bygge elbiler fra i morgen, ville det stadig tage mindst 10 år, før der var flere el- end fossilbiler på vejene. Det skriver Bil Magasinet.
Skal lande som Indien og Kina også med, er tidshorisonten endnu længere.
Hvis målet er at reducere CO2-udslippet fra personbiler, vil det derfor kunne gøre en forskel, hvis vi kunne køre videre i en overgangsperiode med fossildrevne biler med mere bæredygtigt brændstof i tanken.
En milliard fossildrevne biler forsvinder ikke bare, så lad os udvikle noget brændstof til dem, som ikke skader omgivelserne.
Det er filosofien bag et projekt, som Porsche og Siemens er gået sammen om.
Bossen fra Porsche 919-sejrene i Le Mans
Dr. Frank Walliser er tidligere chef for Porsche Motorsport og var med til at køre de tre sejre i 24-timers løbet i Le Mans hjem med Porsche 919 Hybrid.
I dag er han chef for 718/911-modelserierne hos Porsche og står i den forbindelse i nær kontakt med mærkets udviklingsafdeling.
Hvad er fremtiden for forbrændingsmotoren, hvis vi kan lave CO2-neutral syntetisk brændstof?
– Porsche har foretaget store investeringer i forskning og udvikling af syntetiske brændstoffer ikke bare til fremtidens forbrændingsmotorer men også til de mange hundredetusinde Porsche’r, der kører på vejene i dag. Vi ser et stort potentiale i CO2-reduktion ved at erstatte fossile brændstoffer med syntetiske brændstoffer og har bygget en fabrik sammen med Siemens for at vise, at det er muligt at bruge syntetiske brændstoffer. Vi er klar med de første prototyper af brændstof i 2022, siger Frank Walliser til Bil Magasinet.
De første liter brændstof bliver syntetisk benzin, som vil blive testet af Porsche Motorsport med henblik på brug i Porsche Mobil 1 Supercup-serien fra 2023.
Målet med projektet er at udvikle en produktion af syntetiske brændstoffer i industriel skala. Trin ét er et fabriksanlæg i det sydlige Chile i en ørken, hvor det blæser konstant, og hvor man vil omdanne vindenergi til syntetiske brændstoffer.
Anlægget tages i brug i løbet af i år og skal i 2024 kunne producere 55 mio. liter syntetisk brændstof.
Udnyt eksisterende tankstationer
Brændstofferne har samme egenskaber som konventionelle brændstoffer og kan bruges i forbrændingsmotorer uden tekniske modifikationer eller tilsætningsstoffer. Bare hæld på tanken, som du plejer!
De kan distribueres via det eksisterende netværk og tankstationer, så det er bare at gå i gang. Det er dét, Porsche ser en fremtid i.
De har en ambition om, at ejere af deres biler i alle årgange og modeller skal kunne bruge det nye brændstof.
– Porsche blev grundlagt af pionerånd. Det er det, der driver os, og vi trives i innovation. Vi ser også os selv som pionerer inden for bæredygtige brændstoffer, og vi vil være med helt fremme til at drive udviklingen. Det passer ind i vores overordnede strategi om at blive en CO2-neutral virksomhed i 2030., siger Dr. Michael Steiner, bestyrelsesmedlem i Porsche AG.
CO2-neutral skal forstås som, at alle nye Porsche’er fra og med 2030 vil have et neutralt vugge til grav-CO2-aftryk.
Syntetiske og CO2-neutrale brændstoffer vil kunne bidrage til at opnå det – og samtidig sende et signal til ejernes af fossildrevne Porsche’r om, at Porsche bekymrer sig om dem. Omkring 70 pct. af alle producerede Porsche’r siden 1948 eksisterer i dag.
Det er Porsches vurdering, at e-benzin fra fabriksanlægget i Chile vil kunne sænke CO2-udslippet fra en konventionel forbrændingsmotor med op til 90 pct.
Porsche satser på eFuel
I et interview med Evo Magazine i 2021 anslog Porsche, at den nye benzintype ville kunne skære op til 85 pct. af CO2-udledningen i normale fossilbiler.
– Vores syntetiske benzin har mellem otte og ti komponenter, mens benzinen fra tankstationen har mellem 30 og 40. De er ikke alle sammen lige velkomne, og derfor er vores renere, siger Dr Frank Walliser fra Porsche til Evo Magazine.
85 pct. lyder måske ikke af meget, men i praksis svarer det omtrent til den mængde, en elbil udleder under produktion og brug.
Det er altså en markant forbedring over stort set alle hidtidige fossile brændstoffer, specielt når Porsche hævder, at alle mærkets nuværende forbrændingsmotorer ikke vil behøve en konversion. Det betyder også, at for eksempel den nye 911 GT3 vil kunne køre på brændstoffet.
Porsche: Det er IKKE et alternativ
Man kan spørge sig selv, hvorfor Porsche udvikler en såkaldt eFuel, samtidig med at mærket befinder sig i toppen, når det kommer til elbiludvikling.
Porsche hævder selv, at det er fordi elbilers udvikling ikke har nok fart på på global skala. Selv om elbilen i Norge har solgt bedre end alle andre motortyper, vil der altså stadig gå mange år, før trafikken omdannes helt til el.
Selv om den umiddelbare udledning med eFuel kan matche det, en elbil formår over en livstid, så er produktionen af fossilbilen stadig ikke med i regnestykket.
Brændstoffet er altså mest af alt tiltænkt som en nemmere løsning til overgangsperioden fra fossil til el, til brug i eksisterende fossilbiler. Det er I stedet for, at lovgivning er nødt til langsomt at ulovliggøre fossilbiler, kan disse naturligt udfases til fordel for den grønnere elbil.
Langsigtet projekt
Hvis du synes, du har hørt nyheden før, så er det ikke bare dig: Ideen om eFuel (altså, electrofuel) har eksisteret siden starten af 10’erne, hvor Audi begyndte udviklingen af deres e-benzin. I de seneste få år er fokus dog blevet placeret ekstraordinært tungt på de syntetiske brændstoffer, som reaktion til mange landes komplette eller delvise bandlysning af fossilbiler inden 2030.
Det springende punkt er, at Porsche nu er klar med en variant af e-brændstoffet, der rykker ét skridt tættere på, at enhver kan tanke syntetisk ved den lokale tankstation. Indtil da må vi væbne os med tålmod, og tanke E10 eller E5 på vores benzinbiler.