Men en fem liters V8’er i en W124-karosse skabte Porsche 90’ernes Mercedes-succes. I weekenden er én af de blot 1.596 biler under hammeren på auktion i USA
En potent Mercedes-Benz W124 har selvfølgelig otte cylindre og AMG-emblem. Eller har den nu også det? Hvis du spørg Mercedes selv, er AMG-mærkatet nemlig ingen selvfølge. I fabrikkens historie-arkiver vil du således finde et samarbejde med Stuttgarts anden automobil-gigant; Porsche.
En samlebånds-svingom, der sendte 10.000 sleeper-eksemplarer af den ikoniske mercer-model frem og tilbage mellem de to fabrikker. Før AMG fik lov, definerede Porsches ingeniører ordet hurtig for Mercedes med en effekt på 326 hestekræfter og 480 newtonmeter i den fem liters M119-blok med 32 ventiler.
Som en afskedssalut sendte Porsche-folkene også W124’erne retur til stjerne-fabrikken med deres bud på en undervognsopsætning.
FØR AMG FIK LOV
Selv udstyrede Mercedes bilerne med fire, individuelle Recaro-sæder og bremser, der – som motoren – blev lånet fra roadster-modellen SL. I 1993 sluttede samarbejdet, og AMG kom efter med slagvolumen, der nu i lød på seks liter. Samtidig voksede effekten med 54 hestekræfter til i alt 380 hk.
Inden da producerede Porsche-Mercedes-duoen 1.596 biler, hvoraf hele 1.528 endte i USA. Og det er én af dem, der nu skal findes ny ejer til i denne weekend, når hammeren falder ved Auctions Americas Fort Lauderdale-event lørdag d. 1 april.
Bilen har firetrins automat-gearkasse og telefon. Plus en læderkabine, som det ligner, ingen nogensinde har siddet i. Selvom speedometeret siger 32.431 miles også kendt som 52.192 kilometer.
Den uspolerede sleeper fra Stuttgart forventes at indbringe mellem 50.000 og 60.000 dollar. Eller det samme som 342.000 til 411.000 gode, danske kroner.
SE BILEN HERUNDER OG RYST SÅ MULDVARPE-SKINDET GODT