Volkswagen-koncernens krise er nået til Porsche, hvor mærket ny meddeler, at man kan blive tvunget til at fyre 8.000 ansatte.
Hos Porsche frygter ledelsen, at man bliver nødt til at fyre 8.000 ansatte på grund af den krise, der i øjeblikket præger Volkswagen-koncernen.
Selvom Porsche generelt har oplevet tilfredsstillende salgstal i 2024, er situationen på det kinesiske marked, verdens største bilmarked, bekymrende.
I løbet af de seneste to år er Porsches salg i Kina faldet drastisk. I de første ni måneder af 2024 solgte Porsche kun 43.000 biler, hvilket er et fald på 30 procent i forhold til samme periode året før.
Nedgangen skyldes primært den hårde konkurrence fra billigere kinesiske bilmærker. Prisen på en Porsche er ofte mere end dobbelt så høj som prisen på konkurrenternes modeller.
De faldende salgstal i Kina har skabt usikkerhed blandt Porsches ledelse. Ifølge tyske medier afholdes der nu hyppige møder, hvor fokus er på at tilpasse virksomhedens strategi og reducere omkostningerne.
Porsches økonomidirektør, Lutz Meschke, har udtalt, at virksomhedens omkostningsstruktur skal tilpasses, så den matcher et fremtidigt årligt salg på omkring 250.000 biler.
Som et led i denne omkostningsreduktion har Porsche allerede lukket 38 forhandlere i Kina. I Tyskland forventes det, at omkostningerne skal reduceres med 20 procent. Dette kan ifølge Automobilwoche betyde, at over 8.000 af de 42.000 ansatte risikerer at miste deres job.
Tidligere havde Porsche et mål om, at 80 procent af salget i 2030 skulle komme fra elbiler. Men da salget af elbiler ikke har levet op til forventningerne, har Porsche ændret sin strategi.
– Vi er lige nu midt i at tage konceptuelle beslutninger. Det, der står klart, er, at vi vil beholde forbrændingsmotorer meget længere, siger Lutz Meschke til Automotive News.