Porsche udelukker intet i jagten på brændstof, som mærkets biler kan køre på.
Porsche fortæller, at mærkets ingeniører arbejder på mere end bare syntetisk benzin, det såkaldte e-fuel, og elbiler. Brint i forbrændingsmotorer er også inde i billedet. Faktisk har Porsche allerede udviklet en V8-motor som kan køre på netop brint.
For nu er motoren stadig et koncept. Men Porsche mål er, at motoren yder det samme som den tilsvarende benzin-V8’er. Desuden ser de Zuffenhausen på, om det at forbrænde brint i stedet for benzin baseret på olie vil nedbringe brændstofforbruget og ikke mindst emissionstallet.
Sidstnævnte, siger Porsche, er ikke højere end det, der er allerede er i miljøet omkring den enkelte bil. Helt konkret har Porsche ombygget en 4,5-liters V8-motor, så den i stedet for benzin kører på brint. Den har de digitalt genskabt og virtuelt allerede kørt test-omgange med på Nürburgring.
Den største udfordring har vist sig at være turboerne. Det fortæller Porsches Vincenzo Bevilacqua til Carscoops.
Lever med lethed op til Euro7-normen
– De (turboerne, red.) skal bruge dobbelt så meget luft for at fungere i en forbrændingsmotor på brint kontra i en almindelig benzinbil. På den anden side gør den lavere temperatur, som udstødningsgasserne har, at der mangler energi, siger Vincenzo Bevilacqua.
LÆS OGSÅ: Toyota tester forbrændingsmotor som kører på brint
For at komme problemet til livs har Porsche udstyret motoren med elektriske kompressorer. Forklaringen er selvfølgelig mere indviklet end det, men resultatet er ikke til at tage fejl af. Porsche har fået 600 hestekræfter ud af brint-motoren. Det eneste, skadelige restprodukt er NOx-partikler.
Men også det hævder Porsche at have styr på. Faktisk har man allerede fået NOx-niveauet til at passe med den kommende Euro7-norm. Og det med lethed. Mærket mener tilmed, at de vil kunne producere biler, som forbrænder brint, til samme pris som benzinbiler.