Forbrรฆndingsmotoren dรธr mรฅske ikke i 2035. Heller ikke i nye biler hvis man spรธrger Porsches รธkonomidirektรธr.
Porsche har netop prรฆsenteret en ny elbil: en elektrisk Macan for fรธrste gang nogensinde. Men det betyder ikke, at forbrรฆndingsmotoren er pรฅ vej ud.
Faktisk tror Porsche, at den deadline i 2035, som et flertal i EU har bestemt sig for sidste รฅr, kan blive rykket.
Det fortalte bilmรฆrkets รธkonomidirektรธr Lutz Meschke for nylig til pressen i forbindelse med verdenspremieren pรฅ netop den nye Macan i Singapore.
โ Lige nu er der mange diskussioner om forbrรฆndingsmotorens endeligt. Jeg tror, at det (forbuddet, red.) kan blive udskudt, siger Lutz Meschke til Automotive News.
LรS OGSร : Havde adgang til Schumacher, men blev pludselig fjernet
Tidligere pรฅ mรฅneden skrev tyske Automobilwoche noget lignende. Ingen tyskere tror ifรธlge mediet nemlig pรฅ, at EU fรฅr forbuddet igennem โtil tidenโ. Altsรฅ i 2035.
Og tidligere pรฅ ugen kom det frem, at den stรธrste sammenslutning af partier i Europa-Parlamentet faktisk arbejder pรฅ ikke bare at udskyde forbuddet, men helt at droppe det. Lรฆs mere om det her.
For en god ordens skyld skal det nรฆvnes, at forbuddet mod nye fossilbiler ikke er et totalforbud i sin nuvรฆrende form. Heller ikke i 2035.
Fra og med det รฅr vil nye fossilbiler dog kun vรฆre tilladt, hvis de kan kรธre pรฅ syntetiske brรฆndstoffer, hvilket mange biler allerede kan i dag.
Verdens fjerde stรธrste bilkoncern, Stellantis, sagde allerede sidste รฅr, at 28 millioner af de biler, koncernens mรฆrker allerede har bygget, uden problemer kan kรธre pรฅ eksempelvis syntetisk benzin.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: