Porsche vil holde liv i forbrændingsmotoren så længe som muligt, derfor begynder man at teste synetisk brændstof allerede i 2022.
Det siges, at intet er slut, før den fede dame har sunget. Sådan forholder det sig også hos Porsche i Stuttgart, hvor man bestemt ikke har tænkt sig at skrotte forbrændingsmotoren.
Allerede fra næste år vil fabrikkens folk da også begynde at teste syntetisk benzin. Planen er, at man allerede i 2024 producerer 55 millioner liter synetisk benzin, mens det tal skal være ti-doblet i 2026.
Det fortæller Porsche-chef Oliver Blume til Autocar. I samme interview taler Blume varmt om det såkaldte ‘e-fuel’, som han kalder en langsigtet investering med små skridt her i begyndelsen.
– Brændstoffets helt store fordel er de mange anvendelsesmuligheder. E-fuel kan både bruges i rene forbrændingsmotorer og plugin-hybrider. Ligesom det kan fyldes på de tankstationer, som allerede eksisterer, forklarer Oliver Blume.
Chefen for Porsche Sports Car, Frank Walliser, supplerer sin kollega.
– Idéen bag syntetisk brændstof er den, at man ikke behøver at lave ændringer på eksisterende bilmotorer, for at de kan køre på det. Som det er i dag, kan ikke alle biler køre på eksempelvis E10 og E20-brændstof.
Det går den rigtige vej
Men tyskernes synetiske brændstof er ikke bare lige til for verdens eksisterende vognpark, det er også bedre for miljøet, mener Frank Walliser.
– Vores foreløbige tests viser, at brændstoffet giver lidt flere hestekræfter og lang bedre emissionstal. Færre partikler. Så det går i den retning.
Porsches syntetiske brændstof laves af brint kombineret med kulstofpartikler fra luften. Det skaber i første omgang metanol, som efterfølgende kan omdannes til et benzin-lignende produkt.