Op mod en børsnotering sidst på året prøver Porsche at gøre sig til, så investorerne smider 90 milliarder euro efter dem.
Først ville de ikke, men nu vil Porsche alligevel. Børsnoteres altså. I samme ombæring gør Porsche naturligvis alt, de kan, for at forhøje deres værdi. Det vurderes, at en børsnotering kan indbringe tyskerne fra Zuffenhausen 90 milliarder euro.
Det vil sende Porsche ind i den liga, hvor Ferrari befinder sig. Men det hænger ikke sammen, siger Daniel Roeska, der lever af at analyserer bilindustrien, til finansmediet Bloomberg. I bilernes verden kan eksklusivitet nemlig dårligt sidestilles med volumen.
Alene i 2021 producerede Porsche over 300.000 biler, mens Ferrari bare byggede 11.115 og Aston Martin ‘nøjedes’ med at sende 6.178 biler ud af fabriksportene i Gaydon, England.
Så Porsche argument om eksklusivitet kan være svært at sluge for mange investorer.
– Porsche er ikke en sikker investering op mod en recession, fordi det ikke er så eksklusivt som Ferrari, siger Roeska.
Det skete – også – for Polestar
Han peger desuden på, at Porsche er for tæt bundet til den øvrige Volkswagen-gruppe af bilmærker. Han mener, at det hæmmer Porsche, at de ikke får lov til at stå på egne ben, i en højere grad end det er tilfældet.
Bloomberg noterer sig desuden, at mange af de aktier, som Porsche har tænkt sig at udbyde, kommer med én særlig betingelse. De giver nemlig ikke aktionærerne stemmeret og dermed direkte indflydelse på Porsches drift og udvikling.
Noget andet er, at Porsche risikerer at havne på børsen midt i en global økonomisk tilbagegang. Som eksempel nævner Roeska Polestar. Det svensk-kinesiske mærke blev godt nok ikke børsnoteret midt i en recession, men det gik langt fra lige så godt for aktien, som flere havde håbet.
Den 24. juni gik Polestar på børsen, hvor aktien blev handlet til 13 dollar stykket. Lidt under en måned senere er aktien langt mindre værd. Faktisk koster den bare 9,64 dollar i dag. Alene efter de første fire dages børsnotering faldt Polestars værdi med 25 procent.
Så meget er de værd
Ifølge det amerikanske erhvervsmagasin Forbes har Porsche i øjeblikket meget langt op til Porsche. Regnet i dollar er holdingselskabet bag Porsche 27,7 milliarder USD værd. Mens Ferrari er hele 39 milliarder dollar værd.