En ny 911 har ikke noget at bevise, men Porsche gjorde nu alligevel noget rimelig sejt med den nye GT3.
Hvordan gør Porsche en ny 911 klar til produktion? Tja, hvis det er en GT3-variant, får den lov at køre 220 omgange på den ovale Nardo-testbane med en konstant hastighed på 300 km/t. Det svarer til en distance på 5.000 kilometer.
Altså med sømmet i bund.
Bilen stoppede kun for at blive tanket. Det har Porsche selv afsløret. Hvis man regner lidt på det, har bilen altså kørt uafbrudt i 16 timer og 42 minutter. Dertil skal lægges køreskift og pænt mange pitstop for at tanke. Vores kolleger hos CarThrottle lægger derfor minium 1 time til den tid.
Men det er ikke det eneste, Porsche har udsat den nye 911’ers motor for. Forud for testen på Nardo-banen i Italien har den fire-liters turbo-bokser nemlig kører intet mindre en 22.000 timer i en simulator.
Motoren er målt i slagvolumen da også den største, Porsche nogensinde har lagt en 911’er til gadebrug. Den yder til gengæld hele 510 hestekræfter og snurrer helt til 9.000 omdrejninger i minuttet.
Herhjemme koster GT3’eren fra 3,25 millioner kroner. Men så er det også med afgift.