Udviklet i fællesskab med Rimac har Porsche presset vægten på hybriddelen til en række nye 911-modeller ned på bare 26 kilo.
Porsche har afsløret en ny modelårgang af 911.
Og det er ikke bare en ny modelårgang, 2025-bilerne er nemlig de første nogensinde i 911-rækken, der får en hybriddel.
Vi har i flere år vidst, at bilen ville komme. Særligt fordi Porsche flere gange selv bekræftede det. Senest i 2021. I mellemtiden er det blevet til mere end 5 millioner testkilometre. I hvert fald hvis du spørger Porsche selv. Læs mere om det her.
Det vilde er, at hele pakken, selvom Porsche kan skrue op og ned for effekten alt efter model, vejer bare 26 kilo. Det skyldes blandt andet, at hybriddelen er udviklet i samarbejde med Rimac, som Porsche siden VAG-gruppens handel med Bugatti-mærket i 2021 har ejet delvist.
LÆS OGSÅ: Pornostjerne afviser – vil aldrig køre disse racerbiler igen
I den nye 911 Carrera GTS betyder den vanvittigt lette batteripakke, at den nye model har taget bare 50 kilo på i forhold til den nuværende model.
Og ikke bare det. For den nye 911 Carrera GTS vokser også motormæssigt. Bokseren med seks cylindre går fra 3,0 til 3,6-liters slagvolumen. Det betyder en effektforøgelse til i alt 541 hestekræfter.
Til sammenligning må den nuværende 911 Carrera GTS ‘nøjes’ med 480 hestekræfter. Hagen ved det hele? Den nye hybrid-Porsche kommer kun med PDK-gear. Altså automatgear.
Når det så er sagt, er det ikke hele Porsches række af 911-modeller, der bliver til hybridbiler. Eksempelvis er der absolut ingen planer om en hybriddrevet GT3, når den nuværende model skal afløses i 2027.
Læs flere spændende nyheder fra og om motorsportens verden lige her!