Udviklet i fรฆllesskab med Rimac har Porsche presset vรฆgten pรฅ hybriddelen til en rรฆkke nye 911-modeller ned pรฅ bare 26 kilo.
Porsche har afslรธret en ny modelรฅrgang af 911.
Og det er ikke bare en ny modelรฅrgang, 2025-bilerne er nemlig de fรธrste nogensinde i 911-rรฆkken, der fรฅr en hybriddel.
Vi har i flere รฅr vidst, at bilen ville komme. Sรฆrligt fordi Porsche flere gange selv bekrรฆftede det. Senest i 2021. I mellemtiden er det blevet til mere end 5 millioner testkilometre. I hvert fald hvis du spรธrger Porsche selv. Lรฆs mere om det her.
Det vilde er, at hele pakken, selvom Porsche kan skrue op og ned for effekten alt efter model, vejer bare 26 kilo. Det skyldes blandt andet, at hybriddelen er udviklet i samarbejde med Rimac, som Porsche siden VAG-gruppens handel med Bugatti-mรฆrket i 2021 har ejet delvist.
LรS OGSร : Pornostjerne afviser โ vil aldrig kรธre disse racerbiler igen
I den nye 911 Carrera GTS betyder den vanvittigt lette batteripakke, at den nye model har taget bare 50 kilo pรฅ i forhold til den nuvรฆrende model.
Og ikke bare det. For den nye 911 Carrera GTS vokser ogsรฅ motormรฆssigt. Bokseren med seks cylindre gรฅr fra 3,0 til 3,6-liters slagvolumen. Det betyder en effektforรธgelse til i alt 541 hestekrรฆfter.
Til sammenligning mรฅ den nuvรฆrende 911 Carrera GTS โnรธjesโ med 480 hestekrรฆfter. Hagen ved det hele? Den nye hybrid-Porsche kommer kun med PDK-gear. Altsรฅ automatgear.
Nรฅr det sรฅ er sagt, er det ikke hele Porsches rรฆkke af 911-modeller, der bliver til hybridbiler. Eksempelvis er der absolut ingen planer om en hybriddrevet GT3, nรฅr den nuvรฆrende model skal aflรธses i 2027.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om motorsportens verden lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk