Forbrændingsmotoren køres ikke nødvendigvis i graven, fordi EU gerne vil have det. Porsches nye patent kan være redningen.
De fleste forbrændingsmotorer kører i dag efter et firetaktssystem, men spørger man ingeniørerne hos Porsche, kan det sagtens lade sig gøre med seks.
Systemet, som bilmærket netop har fået patent på i USA, opdeler forbrændingen og dermed kompressionen i seks dele og to trekvartsekvenser.
Det skriver Motor1.com på baggrund af patentet, som det amerikanske patent- og varemærkekontor har offentliggjort.
Ulempen ved sekstakts-motoren er en mere kompliceret konstruktion, fordelen er endnu flere hestekræfter fra motoren i sig selv. Om Porsche har tænkt sig at bruge patentet til noget som helst er dog stadig uvist.
Men det indikerer i det mindste, at folkene fra Zuffenhausen ikke har opgivet forbrændingsmotoren helt endnu. Det samme gælder for andre bilmærker.
LÆS OGSÅ: Salget af elbiler styrtdykker i Europa, viser helt nye tal
Ferrari har eksempelvis taget patent på en omvendt V6-motor, altså hvor topstykket ligger på hovedet, der forbrænder brint.
Noget andet, der tyder på, at Porsche holder sig til forbrændingsmotoren, er mærkets udvikling af syntetisk benzin. Så sent som i august pressede bilmærket på for at finde større opbakning til teknologien.
Lige nu bruger Porsche den såkaldte e-fuel, mærket selv kan fremstille, i racerbiler. Men man ser meget gerne, at de syntetiske dråber køres ud til tankstationerne og dermed offentligheden.
Også hos BMW og Toyota arbejder man med at forbrænde det syntetiske benzin. Japanerne leger i lighed med Ferrari med tanken om at forbrænde brint i forbrændingsmotorer.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!