Annonce:

Positiv Tesla-måling trukket tilbage – var fup

Det tyske medie T-Online trækker nu sin undersøgelse af Teslas omdømme i Tyskland tilbage. Meningsmålingen var nemlig blevet fuppet.

En måling af tyskernes holdning til Teslas biler er nu er trukket tilbage efter mistanke om fup.

Onlineundersøgelser kan generelt betragtes som usikre, og sagen med Tesla understreger vigtigheden af at se på den type undersøgelser med kritiske øjne.

Det var tyske T-Online der udført en undersøgelsen, som mere end 100.000 af mediets læsere svarede på.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

De første resultater indikerede, at et markant flertal – 94 procent – af de adspurgte ikke kunne se sig selv i en Tesla.

Imidlertid skiftede billedet dramatisk i løbet af en uge, hvor undersøgelsen pludselig viste, at over 70 procent af deltagerne var positivt indstillet over for et Tesla-køb.

Elon Musk kalder også måling for fup

Den drastiske ændring i resultaterne vakte en undren hos T-Online, som efterfølgende valgte at undersøge sagen nærmere.

Det viste sig, at 253.000 stemmer var afgivet fra to IP-adresser i USA. Hvilket ifølge mediet i dag tyder på fup og manipulation.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Hvor disse stemmer – og den pludselige meningsændring – kom fra, var i første omgang uklart. Ved første øjekast stemmer antallet af artikelvisninger de seneste dage og antallet af undersøgelsesdeltagere ikke.

– Indledende intern forskning viser nu, at 253.000 af de afgivne stemmer kom fra kun to IP-adresser i USA. Det tyder på, at undersøgelsen kan være blevet manipuleret, skriver T-Online.

Den positive udvikling i undersøgelsen blev delt af Elon Musk på det sociale medie X, hvor han anklagede den oprindelige måling for at være falsk. Et resultat som Boosted også har skrevet om. Læs mere om det her.


Det er dog vigtigt at bemærke, at også det første resultat blev kritiseret for at være mangelfuldt, da læsere klagede over muligheden for at afgive flere stemmer.

Sagen understreger de udfordringer, der er forbundet med at anvende onlineundersøgelser som pålidelige meningsmålinger.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også