Elbiler uden statslig støtte er ofte en dyre fornøjelse i indkøb. Men nu skriver Bloomberg, at prisen for batterier har nået en magisk grænse.
Prisen på batterier til elbiler er faldet til et niveau under en afgørende grænse. Bloomberg rapporterer, at en kilowatt-time (kWh) batteri nu koster under 100 dollars. En udvikling som analysefirmaet forventer for stor betydning for elbilernes pris som nye.
I 2010 kostede en kWh batteri 1.000 dollars. Siden da er prisen faldet støt, og for to år siden var den nede på 140 dollars. En midlertidig stigning blev fulgt af yderligere prisfald, og nu er en ny milepæl nået.
Prisen på 100 dollars per kWh har længe været anset som et vendepunkt, hvor elbiler ville kunne konkurrere med benzin- og dieselbiler på prisen.
Ifølge Bloombergs analytikere er denne grænse nu brudt på det globale marked. Den gennemsnitlige pris for batteripakker er faldet til 97 dollars, svarende til cirka 700 kroner.
– Vurdering har længe været, at prisen på 100 dollars per kWh skulle markere punktet, hvor elbiler prismæssigt kunne konkurrere med forbrændingsmotoren, skriver Bloomberg.
Årsagerne til prisfaldet er lavere råvarepriser og en høj produktionskapacitet i Kina. Bloomberg forudser, at priserne på batterier fortsat vil falde i 2025 og de efterfølgende år.
Batteriernes størrelse varierer afhængigt af bilmodellen. Små elbiler har typisk batterier på mellem 30 og 80 kWh. Mens de største modeller kan have batterier på op til 100 kWh.
Da batteriet udgør en betydelig del af omkostningerne ved en elbil, forventes de faldende batteripriser at føre til billigere elbiler.
Det er dog værd at bemærke, at prisen på 100 dollars er et globalt gennemsnit. I Europa er prisen på batterier næsten 50 procent højere end i Kina, ifølge Handelsblatt.
Det kan forklare, hvorfor mange elbiler på det kinesiske marked nu er billigere end tilsvarende benzin- og dieselbiler. Samtidig har en tysk undersøgelse gjort det klart, at de kinesiske bilmærker får milliarder af kroner i ulovlig statsstøtte. Læs mere om det her.