Udbuddet af brugte biler er rekordlavt i Danmark. Det hæver priserne – og det bliver værre endnu.
Selv om udviklingen på brugtbilmarkedet generelt har reduceret udvalget og hævet priserne i snart et år, er der udsigt til endnu mindre udvalg og endnu højere priser. For mens udbuddet af brugte biler generelt har været dalende i lang tid, så har udbuddet af brugte elbiler, som der har været særlig stor efterspørgsel på i Danmark, været stort, hvorfor effekten af en lavere udvalg ikke er slået fuldt igennem.
Tyskland, der har medvirket til at levere brugte elbiler til det danske marked i et antal, der overstiger salget af nye elbiler i en lang periode, strammer op på reglerne for eksport af brugte elbiler. Det skriver Bil Magasinet.
I 2021 leverede Tesla 1.900 Model 3. Men samme år blev der importeret og solgt næsten præcis dobbelt som mange brugte Model 3, nemlig knap 3.800, ifølge markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen. Det forhold vil nye tyske regler laver om på.
Brugt elbil til nybilspris
I Tyskland får køberen af en elbil en kontant præmie på op til 70.000 kr. af den tyske stat. Præmien udbetales seks måneder efter købet. Derefter kan ejeren sælge bilen til hvem som helst og ikke mindst til udlandet, hvor der er større efterspørgsel efter elbiler end i Tyskland. Elbilerne bliver ofte solgt til nybilsprisen, hvorved ejeren kan lægge statens tilskud i lommen.
Resultatet har været, at den tyske stat har betalt til et stort antal elbiler, som ikke kører i Tyskland. Det synes den tyske regeringen ikke er ok, hvorfor der er udsigt til en opstramning af reglerne fra 1. januar.
De nye regler er ikke vedtaget endnu, og det ventes faktisk, at selve tilskuddet forbliver intakt, men karensperiode på seks måneder ventes at blive hævet til 12 måneder.
Tyskland lukker eksporthul
Det vil underminere den store dansk import af brugte elbiler fra Tyskland, og tyskerne har allerede luret, at den europæiske efterspørgsel på elbiler stiger, mens udbuddet vil falde, når den nye karensperiode træder i kraft. Også det medvirker til, at priserne på brugte elbiler farer mod himlen.
Generelt er bilmarkedet i Danmark under pres på tværs af alle drivliner. Ind til for godt et år siden var udvalget at brugte biler på brugtbilsitet Bilbasen.dk op til 90.000. De seneste seks måneder har udviklingen svinget omkring 50.000 biler, men som nævnt har manglen knap slået igennem, fordi andelen af elbiler, som der har været størst efterspørgsel på, har været stigende.
Nu lukker Tyskland altså for en vigtigt indfaldsvej til brugte elbiler i Danmark, men flere andre faktorer spiller ind.
Ander nationer har fundet interesse for de statstøttede, tyskregistrerede elbiler, hvilket generelt har hævet prisen på de brugte, næsten nye elbiler, og som alle andre biler har produktionen af elbiler været ramt af forskellige udfordringer som krigen i Ukraine, manglen på mikrochips og den verdensomspændende logistikkrise.
Merpris på op til 70.000 kr.
Men hertil kommer en øget efterspørgsel efter brugte elbiler i Danmark.
Ifølge Jan Lang kan brugtbilsitet ret præcist tidsfæste den stigende interesse til midt-marts 2022. Her steg prisen på benzin for første gang til over 15 kr. pr. liter, og det gav fra den ene dag til den anden en markant stigning i antallet af søgninger efter brugte elbiler på sitet.
Resultatet har været stigende priser på brugte biler generelt. Alene i maj steg priserne generelt med mellem fem og syv procent, og der er allerede nu betydelige overpriser på de mest eftertragtede elbiler.
Det gælder næsten nye Audi Q4, der handles til op til 70.000 kr. i overpris, mens næsten nye Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 handles i øjeblikket til op til 30.000 kr. ekstra.