Cybersikkerhedsforsker og professor Pontus Johnson mener, at det er en rigtig dรฅrlig idรฉ at tale hemmeligt i kinesiske biler.
Hvis man gerne vil holde pรฅ en hemmelighed, skal man generelt ikke fortรฆlle den videre. Og da slet ikke i en Volvo bygget efter 2010.
Her overtog kinesiske Geely nemlig kontrollen med Volvo.
Samtidig ser det kinesiske diktatur ser stort pรฅ, alt hvad der bare lugter lidt af privatliv. Sammenholder man det med, at moderne biler indsamler data i stor stil, mener cybersikkerhedsforskeren og professor Pontus Johnson, at man gรธr bedst i at holde mund.
I hvert fald i en Volvo, der er bygget efter Volvo blev kinesisk. Det fortรฆller forskeren i et interview til svenske SVT.
LรS OGSร : Overgangen til elbiler kan vรฆre skadelig, siger EU
Kinesiske virksomheder er forpligtet til at videregive alt information, de indsamler, til det kommunistiske styre i Bejing.
Selv er Volvo Cars overbevist, om at man ikke videregiver nogen form for informationer fra bilerne. Men mรฆrket vil kun fortรฆlle, at man i biler bestilt af myndigheder kan slรฅ โkommunikationenโ fra.
Pรฅ trods af det kรธrer af de Volvoโer, myndighederne rรฅder over, rundt uden kommunikationen โslรฅet fraโ. Det gรฆlder eksempelvis biler fra svenskernes svar pรฅ Forsvarets Efterretningstjeneste.
Herfra lyder det dog, at man er opmรฆrksom pรฅ problemet. Men at man i รธvrigt aldrig drรธfter โklassificerede emnerโ pรฅ andre end sikkerhedsgodkendte steder. Og sรฅdan noget er Volvos biler ikke.
โ Min anbefaling er ikke at fortรฆlle hemmeligheder, nรฅr man kรธrer i en Volvo, siger Pontus Johnson til SVT.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: