I 1988 udviklede BMW et hemmeligt projekt kaldet “Guldfisken”! Det nuttede navn dækker over et Autobahn-missil med en 6,7-liters V16-motor. Se de unikke billeder og få historien hér!
Annonce:
Vi er taget på besøg i BMW’s hemmelige bilsamling. I en lagerbygning i München står prototyper, racerbiler og produktionsbiler med tæt på nul km på tælleren side om side med få cm imellem dem. Samlingen her tælles i tre cifre, men det er specielt én bil, vi er kommet for at se: BMW 767 – også bedre kendt som “Projekt Goldfisch”. En BMW 7-serie udstyret med en 6,7-liters V16-motor, skriver Bil Magasinet.
Her bor de hemmelige BMW’er
Bil Magasinet har som nogle af de få motorjournalister i verden fået adgang til dette slaraffenland af BMW’er – mod at vi lover, kun at tage fotos af de biler, som BMW Classic-medarbejderne siger er ok. BMW-folkene tror ved en fejl, at vi ikke kan forstå tysk, og vi lader som ingenting, da de kort diskuterer, om vi må skyde billeder af en ellers diskret BMW E38 740i.
Bilen ligner en standard, men blev bygget til motorguruen Paul Rosche, som også stod bag motoren til McLaren F1. Derfor er den som noget helt specielt udstyret med den 400-hestes V8 fra den daværende BMW M5 E39. Bagefter glider vi forbi en køreklar Rolls-Royce konceptbil, som vi aldrig nogensinde har set før. Vi bliver bedt om at holde kameraet i ro, indtil vi når bilen, vi er kommet for at se: “Projekt Goldfisch”.
Midt i et hav af 7-serier og diverse BMW-udrykningskøretøjer står dagens hovedattraktion. Forfra ligner det en ganske almindelig BMW 7-serie E32 fra slutfirserne, men der er noget mærkværdigt ved dette eksemplar. Bag bagdørene har den brune luksuslimousine to markante luftindtag, der ligner noget fra en af datidens Ferrari’er. Men netop denne BMW gemmer på en hemmelighed, som ingen italiensk superbil fra 1980’erne kunne matche.
Test i 1988, først offentligt 11 år senere
Trods frontens smalle nyrer, som normalt betød, at der lå en beskeden rækkesekser under hjelmen, så er der ufattelige 16 cylindre under den lange kølerhjelm på denne bil. Det tophemmelige projekt blev internt kaldt for “Goldfish”. Og selv om denne frådende motorvejsbetvinger er fuldt køreklar og blev testet allerede i 1988, gik bilen aldrig i produktion – faktisk blev den først offentligt kendt 11 år senere, da en af BMW’s motoringeniører, Dr. Karl-Heinz Lange, skrev en bog om sine motor-mesterværker i 1999.