V12’eren ramte plet
Det var selvsamme doktor, der stod bag et af BMW’s største motormæssige pletskud i den tunge ende nogensinde: Den 12-cylindrede M70-motor, som første gang dukkede op i BMW 750i i 1987. Den ramte et marked, der var så hungrende efter et motormæssigt statussymbol, at der stod 3.000 på venteliste, da den kom frem.
6,7-liter og 408 hestekræfter
Hensigten med den 16-cylindrede videreudvikling med 408 hk var, at holde fast i det teknologiske forspring, BMW med ét slag havde opnået overfor ærkerivalen Mercedes. Fire år skulle der gå, før Mercedes kom på banen med sin V12, og i alle de år havde BMW en stort set færdigudviklet V16 i baghånden, hvis Mercedes skulle blive for farlige.
Motorblokken blev forlænget
Okay, helt klar til produktion var projekt “Goldfish” ikke, for et af problemerne ved at forlænge motorblokken med to ekstra cylindre foran og to bagpå var, at der ikke længere var plads til et køleanlæg foran motorblokken. Derfor måtte køling af vand og olie foregå i bagagerummet, som så skrumpede en hel del. Det er derfor, bilen har de underlige gæller på siden og luftudtaget mellem baglygterne.
Okay, helt klar til produktion var projekt “Goldfish” ikke, for et af problemerne ved at forlænge motorblokken med to ekstra cylindre foran og to bagpå var, at der ikke længere var plads til et køleanlæg foran motorblokken. Derfor måtte køling af vand og olie foregå i bagagerummet, som så skrumpede en hel del. Det er derfor, bilen har de underlige gæller på siden og luftudtaget mellem baglygterne.