Annonce:

Project Goldfisch – V16-BMW’en du aldrig har hørt om

Annonce:

Gemte våbnet væk
BMW følte dog aldrig, at Mercedes blev så farlige, at de behøvede at smide deres V16-våben ind i kampen, og flere andre aspekter var også inde over i beslutningen om, ikke at gå videre med “Project Goldfisch”. I dag hygger bilen sig i BMW’s garage, hvor den dog aldrig startes op. Det var tydeligt, at BMW-folkene frygtede, at der ville gå noget i stykker, og at det ville blive umuligt, at få motoren fikset, da der kun er dette ene kørende eksemplar i verden.

En anden årsag til, at projektet blev skrinlagt, var, at de tyske bilgiganter trods det igangværende våbenkapløb var alvorligt bange for, at der ville blive indført hastighedsbegrænsing på Autobahn, hvis bilerne blev for voldsomme. Af samme grund indførte man i 1987 en gentleman-aftale om en frivillig hastighedsbegrænsning på 250 km/t.
Farvel til V16-motoren
BMW droppede altså planerne om en V16-motor, og det var først da Bugatti, der på daværende tidspunkt var tysk-ejet, at en 16-cylindret motor blev sat i produktion i forbindelse med introduktionen af Veyron i 2005. Dog var motorkonfigurationen her en W16.
De klassiske BMW-fælge passer kun til de sjældne og dyre TRX-dæk.
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også