De andre bilproducenter gør ikke nok klimaet, siger Polestar. Det kinesiske mærke vil samtidig have et hurtigere forbud mod benzin-og dieselbiler.
Kinesiske Polestar er ikke for fine til at kritiserer konkurrenterne. De – altså de andre bilproducenter – gør nemlig ikke nok for klimaet. Det skriver den danske importør i en pressemeddelelse. Heller ikke selvom forbrugerne faktisk efterspørger netop det.
Ifølge en ny rapport, som Polestar har fået udarbejdet, efterspørger bilisterne lovgivning, som vil gøre overgangen til elbiler endnu hurtigere. Polestar siger selv, at de har spurgt 18.000 personer fra 19 markeder. Heriblandt også danskere.
36 procent af danskerne vil helt have benzin- og dieselbilerne gjort forbudt inden 2030, siger Polestar. Mens undersøgelsen samtidig siger, at tallet vokser til 49 procent, hvis et fossil-forbud først gælder fra 2050.
Polestar: Så mange vil forbyde benzin-og dieselbiler inden 2030
Sydkorea (48 pct.)
UK (44 pct.)
Singapore (42 pct.)
Tyskland (37 pct.)
Nederlandene (36 pct.)
Danmark (36 pct.)
Luxembourg (35 pct.)
Kina (35 pct.)
Australien (34 pct.)
USA (33 pct.)
Sverige (32 pct.)
Schweiz (32 pct.)
Canada (32 pct.)
Østrig (31 pct.)
Island (29 pct.)
Belgien (29 pct.)
New Zealand (28 pct.)
Norge (27 pct.)
Finland (20 pct.)
Ifølge det kinesiske mærke mener 3 ud af 4 personer – globalt set – at forbruget bør ændres for at beskyttet klimaet. Hvordan det hænger sammen med et forbud mod benzin- og dieselbiler, fremgår ikke af Polestars pressemeddelelse.
Polestars administerende direktør Thomas Ingenlath er heller ikke sen til at give de andre bilproducenter noget af skylden for den manglende handling på klimaområdet.
– I dag er kun 1,5 pct. af bilerne på vejene elektriske. Det viser, at vi lever i en elbil-bobbel, ikke i et elbil-boom. Det her årti er et af de mest afgørende, vi nogensinde har stået over for, når det kommer til ikke at overskride Paris-aftalen.
– Vi har brug for, at regeringerne går forrest med lovgivning på området, som rammer både infrastrukturen og elpriserne, så forbrugerne trygt kan skifte til elektriske biler. Men mere vigtigt er det, at bilproducenter tager ansvar nu i stedet for at vente på politiske ændringer, siger direktøren.