Annonce:

Manharts E91 ‘M3’ V10 har 550 hk

E90-seriens M3 kom som sedan, coupé og cabriolet, men aldrig som stationcar. Så var det godt, Manhart byggede den

Annonce:

Har man en gang hørt BMWs triumferende lydspor op gennem nullerne, glemmer hjernen – og for den sags skyld ørene – det aldrig igen.

Både den fireliters V8 og den femliters formula 1-inspirerede V10 lød som lyn og torden, når de kom bragende forbi i henholdvis E90 M3 og E60 M5. Førstnævnte har bare aldrig fået officelt liv i en stationcar-udgave.

Og det er en skam. Men så er det jo godt, tunere som Manhart nåede at bygge det, BMW åbenbart ikke mente, der er et marked for, inden E90-serien gik på pension. V8’eren er dog blevet til V10’eren i Manharts ultimative E90-serie.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

2009-184927-bmw-m3-e91-5-0-v10-smg-family-racer1

TEKNIKKEN FRA M5 E61 BARE BUFFET OP
I S85’eren (V10’erens motorkode, red.) er tilmed fundet ekstra 50 heste. Naturligvis stadig uden brug af nogen form for turbofodring. Rå sugemuskler her! Den syv-trins SMG-gearkasse og LSD-bagtøjet fra M5’eren fandt Manhart også plads til, da de præsenterede vilddyret i 2009.

0-100 km/t skal der bruges 4,3 sekunder på, og tophastigheden skal findes et sted efter de 330 kilometer i timen.


Den slags præstationer er selvfølgelig ikke gratis, og i 2009 tog Manhart sig da også betalt med 120.000 Euro for hele herligheden. Det inkluderede så naturligvis også Bilstein gevindundervogn, RAD Monza smedet letvægsfælge, alcantara og læder over alt i kabinen, bremsekalibre der er seks-stemplede foran, fire stemplede bagtil og titaniums-udstødning.

Ikke billigt, men til gengæld kun 0,1 sekund langsommere end den noget nyere Mercedes E63 S AMG, der klarer sprinten fra 0-100 km/t på 4,2 sekund. Og det i en BMW, som er hele otte år gammel.

SE OG HØR BILEN I GALLERIET HERUNDER

Artiklen fortsætter efter annoncen:

cache

m3_touring_mv10-2

Responsiv Iframe

 

 

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også