Robert Reid var co-driver for Richard Burns, da de i 2001 vandt WRC-mesterskabet i en benzindrevet Subaru. Reid mener ikke, sporten kan klare sig uden benzin.
Og det er hele sporten – ikke kun rallyløbene. I dag sidder Robert Reid med i indtil flere FIA-kommissioner, og her på tyve året efter sin WRC-sejr ser han en klar tendens i motorsportsklubber verden over.
For motorsportsklubber verden over, er det nemlig vigtigt, at forbrændingsmotoren ikke bliver forbudt, mener Robert Reid, der ligner nu stiller op til valget om at blive FIA-vicepræsidententen, Mohammed ben Sulayems, co-driver.
Højre hånd om man vil.
Og det betyder, at Robert Reid har mødtes med en lang række af verdens motorsportsklubber. De, siger Robert Reid, beder særligt om én ting.
– Motorsporten må ikke kun blive et sted for elbiler. Vi vil stadig skulle bruge forbrændingsmotoren mindst 20 år endnu. Infrastrukturen (til elbilen, red.) er der simpelthen ikke endnu. Vi er nødt til at komme op med løsninger, som alle kan være glade for, fortæller Robert Reid om resultatet af mødet med mere end 2.000 motorsportsklubber verden over.
Hvis man kan koble den generelle udvikling på motorsporten, mener WRC-verdensmesteren at fremtiden – i hvert fald for motorsport – ser meget lys ud.