Den norske Jaguar I-Pace-ejer Stian W. Aakeberg har ventet næsten et år på nyt batteri til elbil. Imens kører han lånebil til 20.000 kroner om måneden.
Næsten et år er gået for Stian W. Aakeberg, uden at han har set skyggen af sin Jaguar I-Pace. Den norske elbilejer venter stadig nemlig stadig på et helt nyt batteri til Jaguaren.
I mens kører han rundt i en lånebil til 20.000 norske kroner om måneden.
Problemerne med batteriet i Stians I-Pace har han måttet slås mod hele tre gange. Nu er det kommet dertil, hvor han har forlangt at få lagt et helt nyt batteri i bilen. Tidligere løsninger med udskiftning af enkelte celler.
Det krav viser sig dog svært at opfylde. Global mangel på batterier komplicerede sagen markant for ejeren. Ventetiden er da også helt usædvanlig lang.
Manglen på batterier hænger delvist sammen med et sikkerhedsproblem. Jaguar har tidligere tilbagekaldt I-Pace modeller grundet risiko for brand i batterierne. Det skabte et stort pres på reservedele globalt set.
I USA har importøren tilbagekøbt over 3.000 eksemplarer af bilen, og i Norge drejer det sig om 130 biler. Netop på grund af den problematiske batteripakke.
Stians bil var ikke direkte omfattet af tilbagekaldelsen. Men bilens problemer ramte ham alligevel hårdt og forlængede reparationstiden betydeligt.
Lang ventetid på Jaguar I-Pace batteri
Hans Jaguar I-Pace har stået stille hos en forhandler i næsten et år. Bilen er urørt og venter stadig på det nye batteri. Stian er bekymret for mulig rust på grund af den lange stilstand.
– Nogen skal betale for det her, siger han til det norske medie Motor.no om situationen.
I mellemtiden har Stian kørt i en Volvo XC60 plug-in hybrid. Det er en lånebil, han har ret til ifølge garantien. Bilimportøren dækker alle omkostninger forbundet med lånebilen.
Udgifterne inkluderer lån, brændstof, forsikring, vejafgifter og moms. Hybriden er dyrere i drift end den rene elbil, han normalt kører.
Stian kan da også vise Motor, hvad importøren egentlig betaler for, at han kører gratis rundt.
Fakturaen viser en månedlig omkostning på cirka 20.000 norske kroner for lånebilen alene. Det svarer til omkring 12.800 danske kroner hver måned.
Efter ti måneder har regningen rundet 200.000 norske kroner. Det er over 128.000 danske kroner betalt af importøren. Og batteriet i Jaguaren? Det er ikke skiftet enndu.
Dyr lånebil mens elbilen venter
Jaguar Land Rover Norge kan da heller ikke sige noget om, hvornår Stians elbil igen kan køre. Men der er spæde tegn på fremgang i leverancerne. Andre kunder begynder at få tider til batteriskift.
Glenn Klemetsen, teknisk chef hos importøren, bekræfter, at der er batterier på vej. De skal komme fra Jaguar i England.
– Vi forventer at være færdige med ændringerne i løbet af foråret, siger han til Motor.no.
Importøren anerkender, at sagen er dyr. De påtager sig ansvaret for forsinkelsen og omkostningerne.
PR-chef Fam Christina Gudim uddyber i en mail til Motor.no.
– Vi har pligt til at rette fejl og mangler i henhold til producentens funktionsgaranti.
– Når reparationer bliver forsinket på grund af mangel på reservedele, forsøger vi at mindske generne for kunderne, hvilket i nogle tilfælde betyder at tilbyde en erstatningsbil.”
Stian roser behandlingen fra importøren trods den lange ventetid. Han føler sig godt behandlet og understreger, at forsinkelsen ikke er værkstedets eller importørens skyld direkte.
Han undrer sig dog over de høje omkostninger forbundet med lånebilen. “Det er bestemt mærkeligt, at udskiftning af en elbils batteri kan koste lige så meget som en helt ny lille bil – før selve udskiftningen overhovedet er foretaget,” siger Stian W. Aakeberg.
Når Stian endelig får sin Jaguar I-Pace tilbage, planlægger han et grundigt garantitjek. Han vil sikre sig, at den lange stilstand ikke har medført yderligere problemer med bilen.
Ventetid på reparationer og udfordringer med elbilsbatterier er noget, mange bilejere kan opleve. Men herhjemme nægter importøren, at danske biler skulle være ramt. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk