Ford Fiesta-ejeren Rasmus N. mener, at Ford bør tage ansvar, når en tandrem – der skal holde i 10 år – har ødelagt en motor efter 8 år. Det mener Ford ikke.
Rasmus N. har det på skrift. Ford siger selv, at tandremmen i hans Ford Fiesta 1.0 EcoBoost først skal skiftes efter 10 år eller 240.000 kilometer. Hvad der nu lige kommer først.
Der er bare lige det, at tandremmen i Fiestaen er gået sig en tur og har taget motoren med. Det skriver Rasmus N. selv til Ekstra Bladets Nationen!
Ford vil nemlig ikke hjælpe Rasmus N. med noget kulance.
– Synes, det er for ringe, hvis de ikke vil stå på mål for det, de lover, skriver han til Ekstra Bladet.
LÆS OGSÅ: Kommune forbyder alt parkering: “Vi gør det ikke, fordi vi kan”
Ford i Danmark har dog et lidt andet syn på sagen, lyder forklaringen til avisen. Det er nemlig slet ikke nogen garanti for, at tandremmen holder i 10 år.
Det er bare et anbefalet service-interval, siger Ford. Importøren kan i øvrigt ikke se, at Rasmus’ Fiesta har været forbi et autoriseret Ford-værksted.
Ford er ikke de eneste
På den anden side hævder Ford at kunne se, at bilen flere gange har kørt flere kilometer over sit service-interval. Derfor er der ikke noget, der hedder hverken garanti (den bortfalder i øvrigt efter 2 år, red) eller kulance.
Tilbage står Rasmus N. med en regning på en ny motor. Noget der ifølge ham koster mellem 50.000 og 60.000 kr.
Det der med garanti på biler kan i det hele taget udvikle sig til noget af et tovtrækkeri. Toyota har eksempelvis lige bøjet sig i en anden sag, hvor mærket i første omgang nægtede erstatte motoren i en næsten spritny bil – læs mere om den sag her.