Mark Mateschitz, 32, som ejer næsten halvdelen af Red Bull-koncernen, har købt hele Bernie Ecclestones, 94, samling af Formel 1-biler.
Den tidligere Formel 1-ejer, Bernie Ecclestone, har overdraget sin omfattende samling af racerbiler til en fremtrædende figur inden for Red Bull-koncernen, milliardæren Mark Mateschitz.
Samlingen, der består af 69 Formel 1- og GP-biler fra fem forskellige årtier, udgør størstedelen af motorsportens historie.
Overdragelsen, der har vakt opsigt i motorsportskredse, skyldes Ecclestones ønske om at sikre samlingens fremtid.
– Mark er den bedste og mest værdige ejer, vi kunne have forestillet os, siger Ecclestone om Mateschitz, der overtager samlingen for et beløb, der siges at ligge på ca. 6,5 milliarder danske kroner.
Ecclestone, som gennem sin lange karriere har haft en betydelig indflydelse på Formel 1’s både kommercielle og sportslige udvikling, valgte at afhænde samlingen af praktiske årsager.
Red Bull-milliardær vil fremtidssikre legendarisk Formel 1-samling
I en alder af 94 år indrømmer den stenrige englænder, at alderen trykker.
– Alle de biler, jeg har købt gennem årene, har en fantastisk racerhistorie og er sjældne kunstværker, sagde han til BBC.
Den 94-årige Ecclestone ønskede, at bilerne skulle finde et nyt hjem, hvor de ville blive passet og bevaret.
Mateschitz, søn af Red Bull-grundlæggeren Dietrich Mateschitz, har i forbindelse med handlen sagt, at han har stor respekt for Ecclestones samling, og at han forpligter sig til at bevare den for eftertiden.
– Jeg er meget glad for, at Bernie stoler på, at jeg tager mig af denne historisk betydningsfulde samling, siger Mateschitz til Daily Mail.
Han tilføjede, at han vil gøre samlingen tilgængelig for offentligheden på et passende sted i fremtiden.
Samlingen indeholder en række historiske Formel 1-biler, herunder flere Ferrarier kørt af verdensmestre som Michael Schumacher, Niki Lauda og Mike Hawthorn.
Derudover er den legendariske Vanwall VW10, kørt af Stirling Moss, en del af samlingen. Det samme er den kontroversielle Brabham BT46B, der blev forbudt efter en sejr i Sverige i 1978.
Mateschitz’ overtagelse af samlingen sikrer, at disse værdifulde biler bevares og vises frem, og at Formel 1-historien derved også bevares. Men hvornår vi ser dem igen, er straks et andet spørgsmål.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så skriv til os: bj@boosted.dk