Nye regler betyder, at danske bilister og varmekunder skal have flere milliarder kroner op ad lommerne hvert år.
Det er i forvejen rigtig dyrt bare at eje en bil i Danmark. Og fra 1. januar 2024 bliver det ikke bare dyrere at eje en bil. Det bliver også dyrere at køre i den.
Det skyldes nye regler for CO2-udledningen fra brændstof.
Helt konkret anslås et nyt lovforslag, der skal sikre, at Danmark når et klimamål, som et flertal på Christiansborg står bag, at koste folk i danske diesel- og benzin særligt dyrt.
LÆS OGSÅ: Elbiler har i snit 79 procent flere fejl end fossilbiler
Det skriver Finans, som har regnet lidt på omkostningerne i lovforslaget.
Ifølge mediet vil nye kvoteregler for CO2-udledning øge literprisen på benzin med 1,09 kr., mens diesel stiger med 1,17 kr. pr. liter.
Prisstigningen skal lægges oveni de afgiftsstigninger, som en 14 år gammel aftale pålægger danskere, der tanker diesel eller benzin på deres biler. Læs mere om det her.
Klima- og energiminister Lars Aagard (M) kalder det over for Finans ‘nødvendigt’ at bilisterne betaler endnu mere.
– Men det er nødvendigt for at nå vores klimamål (at skære 70 pct. af CO2-udledningen i 2030 i forhold til 1990, red.).
Lovforslaget ventes vedtaget i Folketinget inden jul. Og når loven er en realitet, vil det betyde en årlig ekstraregning til bilisterne fra 1. januar 2027.
Danske bilister betaler i forvejen en af verdens højeste registreringsafgifter. Også selv om flere og flere vælger at køre elbil.
De lidt billigere elbiler – altså på grund af afgiften – har dog allerede fået brancheorganisationen De Danske Bilimportører til at mistænke svindel med brugte elbiler. Læs hvordan det hænger sammen her.