Folk i elbiler skal have mere støtte. Det er der i hvert fald noget, der tyder på med skatteminister Jeppe Bruus’ (S) seneste udmelding.
Der har aldrig været flere elbiler på de danske veje, end der er lige nu.
Samtidig viser salgstallene for maj måned, at hver anden nye personbil i Danmark kører på en eller anden form for strøm. Når det så er sagt, er det ikke nok.
I hvert fald ikke, hvis den melding, som skatteminister Jeppe Bruus (S) er kommet med i en mail til Finans, skal tages alvorligt.
Regeringen mener nemlig, at der er for få elbiler i Danmark. Og noget tyder på, at skatteborgerne endnu engang skal sørge for at få flere af dem på vejene.
LÆS OGSÅ: Elbiler kan godt lige andet end skrald, siger Cadillac
Således melder skatteministeren sig ‘klar til’ at se på, om refusionsordningen for elbiler er den mest hensigtsmæssige. Her hentyder Jeppe Bruus til de penge, elbil-ejere kan få retur for at hælde strøm på deres biler fra en hjemmelader.
SVM-regeringen vil nu, siger ministeren, også se på, om den slags skal gælde for de godt 84.000 danske boligejere, der har investeret i et solcelleanlæg.
Lige nu kan solcelleejere bruge den strøm i huset, deres egne solceller har produceret, uden at betale elafgift på 0,95 øre pr. kilowattime til staten.
Elbilejerne slipper i forvejen billigt. En aftale fra december sidste år betyder nemlig, at et flertal på Christiansborg freder langt de fleste elbiler for registreringsafgift.
Først når elbilerne koster mere end 430.000 kroner, vil staten have sin del af kagen. Selv med den nuværende aftale ser priserne på elbiler dog ud til at tage et ordentlig hop allerede i 2026, før det senest i 2035 skal være slut med afgiftsrabat på elbiler.
Og der er faktisk yderligere afgifter på vej. For allerede fra 1. januar 2025 skal alle lastbiler på de danske veje betale en såkaldt kilometerafgift. Noget Jeppe Bruus er stolt af at have indført. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!