Annonce:

Regeringen vil straffe alle bilister som ikke bor i Jylland

Når bilejere køber nye dæk, betaler de et gebyr for bortskaffelsen. Der skal ikke yderligere ekstra tillæg på bortskaffelsen, mener Dækbranchen.

Annonce:

En lovændring, der vil give dækindsamlere lov til at tage betaling hos autoværksteder, bilforhandlere og dækspecialister, udover det gebyr de i dag modtager af staten, er lige nu i høring.

Lovændringen vil være omkostningsfrit for staten. Hvem skal så betale? Det skal bilisterne, og især dem der bor langt fra Jylland.

Det skriver Dækbranchen Danmark i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

At lovændringen især går ud over dem, der ikke har adresse i det jyske, skyldes, at det kun er muligt at miljøbehandle brugte dæk i netop Jylland.

LÆS OGSÅ: 400.000 bilister “slap” for at betale vægt- og ejerafgift i Danmark

– Miljøstyrelsens forslag sender regningen videre, og det er private og erhvervsbilister, der sidder tilbage som sorteper. Og det bliver især dyrt for bilisterne på øerne.


– For de to eneste genanvendelsesvirksomheder, der kan behandle gamle dæk, ligger i Jylland, og dækindsamlere vil formodentligt opkræve større beløb, jo længere væk derfra de opsamler.

– Dermed undermineres selve principperne for Europas bedste genindvindingssystem for dæk, og i værste fald vil nogle føle sig fristet til at komme af med dækkene på alternative måder og til skade for miljøet.

– Vi ser andre steder i Europa udtjente dæk dumpes på forladte byggegrunde, i skove og parker, siger Volker Nitz, direktør i Dækbranchen Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Løsningen ligger lige for
Volker Nitz ser hellere, at myndighederne og dermed regeringen kigger på en anden løsning. En løsning som faktisk ligger lige for, mener direktøren.

– Vi ser hellere, at Miljøstyrelsen arbejder videre med langsigtede problemløsninger, og fortsætter med at se på udgifterne og kompensere, der hvor der er behov.

– Gebyret blev reguleret så sent som 1. juli og vil blive pristalsreguleret den 1. januar 2024. Det er de rette værktøjer, så længe der er duopol på miljøbehandling af dæk i Danmark, lyder det.

Responsiv Iframe

Volker Nitz hævder, at den danske dækbranche ikke står alene med den skeptiske holdning til det nye lovforslag.

Det samme gør Dækimportørerne, Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk og Dæk Specialisterne i Danmark, der står for langt størstedelen af dæksalg og dækskifte på det danske marked, siger direktøren.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også