Elbil-ejerne er ikke længere fredet i Københavns Kommune. I forhold til 2023 skal de nemlig betale det seksdobbelte for at parkere.
Prisen for p-licenser til elbiler i København er steget markant de seneste to år. I 2023 kunne elbilejere i hovedstaden nøjes med at betale 215 kroner årligt for en p-licens. I 2024 steg prisen til 1200 kroner, hvilket er en seksdobling på bare to år.
Denne prisstigning har mødt kritik fra bilisternes organisation, FDM. De mener, at det er et skridt i den forkerte retning, da højere parkeringsafgifter kan afskrække folk fra at købe elbiler.
FDM’s chefkonsulent, Dennis Lange, siger til TV2 Kosmopol, at det er vigtigt at gøre elbiler attraktive for at fremme den grønne omstilling.
Det er dog ikke kommunerne selv, der får gavn af de øgede indtægter fra p-licenser. Pengene går i stedet videre til staten. En oversigt over kommunernes parkeringsindtægter fra 2023 viser, at de samlede indtægter var på over en milliard kroner. To tredjedele af dette beløb kom fra Københavns Kommune.
Københavns Lufthavn er en anden stor modtager af parkeringsindtægter. Selvom de endelige tal for 2024 endnu ikke er offentliggjort, viser tallene for de første ni måneder af året, at bilisterne betalte 317 millioner kroner for at parkere i lufthavnen.
De stigende parkeringsafgifter for elbiler i København er et tegn på en generel tendens. Flere kommuner har hævet priserne på p-licenser, og det rammer især elbilejerne hårdt.
Spørgsmålet er, om de seksdoblede priser på p-licenser vil have en negativ effekt på salget af elbiler. Hvis det bliver for dyrt at parkere sin elbil, kan det få potentielle købere til at vælge en benzin- eller dieselbil i stedet.
Det er derfor vigtigt at finde en balance mellem at fremme elbiler og sikre en fair fordeling af parkeringsindtægterne.
Det er også værd at overveje, om der er alternative løsninger, der kan gøre det mere attraktivt at eje en elbil i byen. Det kunne for eksempel være at tilbyde gratis parkering på udvalgte tidspunkter eller at give elbilejere adgang til særlige parkeringszoner.
Uanset hvad der sker, er det klart, at parkeringspolitikken i København har stor betydning for elbilejernes hverdag. De seksdoblede priser på p-licenser er et problem, der skal tages alvorligt, hvis man ønsker at fremme den grønne omstilling i hovedstaden.