Den har ikke meget med en turbo at gøre. Men den nye Renault 5 Turbo 3E bliver alligevel rasende dyr i Danmark, hvis den kommer hertil.
Den har hverken turbo eller nogen særlig lyd. Altså andet end dækstøj. Alligevel bliver den genfødte Renault 5 Turbo 3E en helt anderledes dyr fornøjelse end standardmodellen.
Det gætter den norske importør i hvert fald på.
Men selvom prisen på den nye retro-Renault endnu er ukendt, fortæller Roger Andresen, der er kommunikationschef hos den norske importør, at kunderne tilsyneladende er ligeglade.
Han fortæller til norske Motor, at interessen allerede er massiv. Også selvom kunderne får at vide, at man fra importørens side regner med en pris på den nye 5 Turbo 3E på omkring 100.000 euro. Det svarer til 1 million norske kroner eller godt 750.000 danske kroner.
– Efter at vi offentliggjorde nyheden, har vi fået flere seriøse henvendelser fra norske entusiaster, der vil have denne bil, næsten uanset hvad, siger Roger Andresen til mediet.
Renault i Norge har derfor skyndt sig at lægge billet ind på flere af bilerne fra fabrikken i Frankrig. Og det kan være en rigtig god idé. Der skal nemlig kun bygges 1.950 biler, før franskmændene for evigt trækker stikket igen.
Ligesom sin forgænger med forbrændingsmotor er Renault 5 Turbo 3E baghjulstrukket. De to elektriske motorer på baghjulene leverer en samlet effekt på mere end 500 hestekræfter. Det betyder en 0 til 100 km/t-tid på 3,5 sekunder.
Til sammenligning har standardmodellen Renault 5 E-Tech 150 hestekræfter, 240 newtonmeter og forhjulstræk.
Herhjemme har importøren godt nok nævnt den genfødte topmodel i en pressemeddelelse. Men der er ikke ét ord ude om hverken bestillingsmuligheder eller pris. Så chancen for at se en Renault 5 Turbo 3E er nok forsvindende lille. Desværre.