Hvad vi kører på i fremtiden, er stadig et åbent spørgsmål. Renault er et af dem mærker, der kaster penge efter brintbilen.
Brintbilen Renault Embleme er indtil videre kun en konceptbilen. Men det ændrer ikke på, at bilen er noget af et sats for franskmændene. Den kører nemlig på brint.
Embleme har, siger Renault, det formål at reducere C02-udledningen med 80 procent. Altså når man sammenligner med en ‘almindelig’ elbil med ledning.
Det skriver Autocar.
Samme medie skriver også, at brintbilen har en rækkevidde på 1.000 kilometer. Blandt andet fordi konceptbilen både har et batteri og brændselsceller. Tanken er, at batteriet klarer de kortere ture i byen, mens brændselsceller sørger for at der er nok strøm til de længere stræk.
Elmotoren alene har 215 hestekræfter, desuden bør Embleme ikke veje ‘mere’ end 1.750 kilo. Men herfra er det også småt med detaljer. I hvert fald lidt endnu. For Renault løfter først sløret for mere om bilen i slutningen af oktober. Produktionen er formentlig i gear omkring 2030.
LÆS OGSÅ: Lennart er vred – mødte sin skrottede bil på vejen
Renault er ikke de eneste, der tror på og eksperimenterer med brint. BMW og Toyota mener at være så langt fremme med teknologien, at de faktisk har slået sig sammen om den.
Toyota, der allerede har brintbilen Mirai, vil efter planen kunne hjælpe BMW til at sende tyskernes første serieproducerede brintbil på gaden i 2028.
Lige nu kører BMW en række forsøg med brint. Bl.a. med en brintdrevet X5. Den viser siger allerede nu at være billigere end visse dieseludgaver af den samme model. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!