Det går hurtigt. Også hurtigere end nogen anden gadebil nogensinde har kørt før. Altså i bakgear.
Rimac er ikke færdige med at sætte rekorder i elbilen Nevera. Tilbage i maj satte Nevera hele 23 verdensrekorder på én gang.
Og i august blev den verdens hurtigste elbil med nummerplader rundt på Nürburgring. Men elbilen med de kroatiske rødder har endnu mere at byde på.
Nu er den også verdens hurtigste serieproducerede gadebil. Altså i bakgear.
Helt præcist er det lykkedes Rimacs testkører at banke afsted med hele 275,7 kilometer i timen i bakgear.
LÆS OGSÅ: Kæmpe dækfirma tilbagekalder bildæk igen – “De kan eksplodere”
Hemmeligheden er ganske enkelt Rimacen elektriske motorer. Modsat en bil med forbrændingsmotorer snupper én eller flere motorer i en elbil gerne de samme høje omdrejninger omdrejninger, uanset hvilken vej det går.
På den anden side er der næppe nogen af de bare 150 Nevera-ejere, der vil turde smække bilen i bakgear på den måde.
Men skulle de alligevel gøre forsøget, er der hele 1.914 hestekræfter at gøre godt med. Ja, også i bakgear. Det betyder, at det også er muligt at bakke fra 0 til 160 km/t på 3,21 sekunder. Tænk lige over den engang.