Annonce:

Rimac vil købe Porsche ud for 7 milliarder kroner

Kroatiske Rimac overvejer at købe Porsches 45 procent andel i Bugatti Rimac. Det vil give kroaterne fuld kontrol over Bugatti.

Rimac har angiveligt afgivet tilbud Porsche en kæmpe som penge for at slippe kontrollen med Bugatti.

Det fælles selskab blev etableret for nogle år siden. Porsche ejer 45 procent af Bugatti Rimac.

Rimac Group, der har hovedsæde i Kroatien, ejer i forvejen 55 procent af Bugatti Rimac. Porsche ejer de resterende 45 procent. Det partnerskab blev dannet tilbage i 2021.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Nu melder unavngivne kilder, at Rimac ønsker at overtage Porsches ejerandel. Det vil give Rimac fuld kontrol over det legendariske franske bilmærke Bugatti.

Det skriver Bloomberg.

Detaljerne om Rimacs bud er endnu ukendte. Men kilder nævner, at Porsches andel tidligere blev vurderet til over en milliard euro. Det svarer til mere end 7,5 milliarder danske kroner.

Rimac kan muligvis slå sig sammen med andre investorer for at finansiere købet. Forhandlingerne siges at være på et tidligt stadie. Rimac har endnu ikke kommenteret på rygterne offentligt.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Dynamikken skifter i Bugatti Rimac

Det potentielle opkøb markerer et bemærkelsesværdigt skift. Tidligere har der været forlydender om det modsatte. Porsche skulle efter sigende have forsøgt at købe Rimac ud efter etableringen i 2021.

Men tiderne har ændret sig for Porsche. Den tyske bilproducent står over for flere udfordringer. Der er faldende efterspørgsel på Porsches elbiler.

Salget i Kina er også gået markant tilbage for Porsche. Derudover kæmper de med forstyrrelser i forsyningskæden. Det kan have gjort Porsche mere åben for at sælge sin andel.


Mate Rimac er fortsat den største aktionær i Rimac Group. Virksomheden hentede betydelige investeringer i 2022.

Hele 500 millioner euro blev rejst. Det kom blandt andet fra Goldman Sachs Asset Management og SoftBank Vision Fund 2.

Bugattis fremtid med elektrificering

Hvis Rimac lykkes med at købe Porsches andel, får de fuld kontrol over Bugatti. Rimac har allerede spillet en central rolle i udviklingen af Bugattis nyeste hyperbil, Tourbillon.

Tourbillon er en hybridbil. Men med fuld kontrol kan Rimac i teorien styre Bugattis fremtidige retning. Det gælder også for kommende modeller efter Tourbillon.

Det kan betyde en stærkere satsning på elektrificering. Fremtidige Bugatti-modeller kan komme til at benytte Rimacs avancerede batteripakker og elmotorer.

Annonce:

Teknologien kendes fra kroaternes egen hyperbil, Nevera. Men at Bugatti under nyt ejerskab vil smide forbrændingsmotoren ud, kommer omvendt heller ikke til at ske. Det har chefen for det hele allerede lovet.

Faktisk var det Mate Rimac, der i sin tid overtalte Volkswagen-ledelsen til ikke at gøre en elbil ud af Bugatti.

– Jeg kæmpede indædt mod ledelsen hos Porsche og Volkswagen. Det blev til virkeligt ophedet diskussioner, om at den næste Bugatti ikke skal være en elbil. Og jeg synes, det er den helt rigtige beslutning, sagde han i august 2022.

Den nye udvikling følges tæt i bilverdenen. Et salg vil markere en ny æra for både Bugatti og Rimac.

Annoncer:
Responsiv Iframe

Hvis du vil vide mere om den ekstreme teknologi i Rimacs biler, kan du læse om den vilde Rimac Nevera her på Boosted.dk. Vi har også skrevet om Bugattis nye Tourbillon.

Og så er Mate Rimac, manden bag det hele, i øvrigt en vaskeægte bilentusiast. Han er heller ikke bleg for at indrømme, at hans kunder ikke længere gider dyre elbiler. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også