Annonce:

Robert hader slukkede baglygter: “Et nys koster mere strøm”

Det er nu mere end 10 år siden, EU tillod, at nye biler skal køre rundt med slukkede baglygter for at spare på strømmen. Det hader Robert Collin.

Annonce:

Den svenske biljournalist Robert Collin er alt andet end begejstret for de EU-regler, der tillader bilister at slukke bilernes baglygter i dagslys. Han mener, det skaber farlige situationer i trafikken, især under dårlige lysforhold.

Problemet ligger i de automatiske lygtefunktioner, som biler, der er type godkendt efter 2016, er udstyret med.

Disse funktioner kan føre til, at baglygterne forbliver slukkede, selv når sigtbarheden er nedsat på grund af mørke, regn eller tåge.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Collin er ikke alene med sin kritik. Også den svenske interesseorganisation for bilister, Riksförbundet M Sverige, har er bekymret.

– Bilisterne er ansvarlig for bilens belysning,” siger Heléne Lilja, kommunikations- og samfundschef i Riksförbundet M Sverige.

– Men bilfabrikanterne har ikke gjort det særlig nemt. Symboler og automatiske tilstande kan være svære at forstå.

EU-reglerne, der tillader slukkede baglygter i dagslys, blev indført for at spare energi og dermed reducere brændstofforbruget. Baggrunden var, at ældre typer af baglygter brugte en del strøm.

Men med introduktionen af LED-teknologi er dette argument blevet irrelevant. Moderne LED-baglygter bruger minimal strøm, og energibesparelsen er derfor ubetydelig.

Læs mere efter videoen:

– I Sverige var de nye regler et stort tilbageskridt, skriver Robert Collin i Aftonbladet.

– Vi har haft vores nærlyslov siden 1977, som krævede nærlys, og dermed også baglygter. Den lov blev erstattet af EU-forordningen.”

Collin påpeger, at problemet er særligt udtalt i lande med lange perioder med skumring og dæmring, som f.eks. Sverige. Bilernes automatiske lyssensorer er ofte ikke følsomme nok til at registrere disse overgangsfaser, hvilket resulterer i, at baglygterne forbliver slukkede.

Læs mere efter annoncen:

Auto Show Annonce

– Hvornår skal bilens automatiske lygter tænde?” spørger Collin.

– Koreanske biler venter til det næsten er mørkt, japanere er lidt hurtigere, tyske endda lidt hurtigere. Men ikke nok.

Læs mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

Efter at Collin rejste kritik af problemet, har Volvo ændret deres biler, så baglygterne nu er tændt konstant. Men mange andre bilmærker har endnu ikke fulgt trop.

– At undskylde sig med, at baglygterne trækker strøm ( altså brændstof, red.) går ikke,” skriver Collin. Og han fortsætter:

– Moderne LED-baglygter trækker så lidt strøm, at det næsten ikke kan måles. Et nys, når man ved et uheld træder på gassen, koster mere energi end at have baglygterne tændt i en måned.”

Læs mere efter annoncen:

Det er derfor vigtigt, at bilister er opmærksomme på problemet og manuelt tænder baglygterne, når sigtbarheden er nedsat. Herhjemme er politiet desuden i deres god ret til at give bilister, som ikke har styr på lyset, en bøde.


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også