Den tyske immigrant Rudi Klein samlede på biler i mere end 50 år. Selvom han for længst er død og borte, er det først nu, bilerne skal væk.
Som ung immigrerede tyske Rudi Klein til USA, hvor han endte med at slå sig ned som skrothandler.
Det var en offentlig hemmelighed, at manden havde nogle ret vilde og meget sjældne biler holdt blandt alt det skrotmodne. Det er dog først nu, at Kleins samling er blevet sådan rigtig kendt.
Selv døde skrothandleren i 2001, hvorefter familien tog sig af de mange biler, han lod blive tilbage her på Jorden. Men nu skal bilerne altså videre. Ikke nødvendigvis som skrot, men til nye ejere.
Og de skal betale en god del for at få fat i en del af Klein-samlingen. Boosted har fortalt om, hvordan samlingen rummer alt fra uhyre sjældne Porsche over Ferrari og Lamborghini-modeller til mindst lige så sjældne Mercedes-biler.
– Denne samling er speciel og omfatter Ferrarier, Porscher og meget mere, siger Leslie Kendall der er historiker hos Peterson’s Automotive Museum.
LÆS OGSÅ: Svenske politibiler er så små at bagruderne eksploderer
Det var sønnerne Ben og Jason, der overtog faderens virksomhed, da han stillede træskoene i 2001. Men denne sommer valgte brødrene at sætte hele samlingen til salg via RM Sotheby’s.
Auktionshuset mener, at man kan sælge mindst 208 biler fra Rudi Kleins virksomhed. Turen rundt på ophuggerpladsen viser alt fra en Lotus og flere Maseratier til Porscher i et hav af stumper. Der holder også en enkelt Maybach på stedet.
Den sidste bil, som Leslie Kendall kan fortælle noget om i denne omgang, er en Mercedes-Benz 600 ‘Pullman’ fra 1960’erne. I sin samtid en af verdens absolut dyreste biler.
– Det er en utrolig bil, der var meget dyr dengang, men den var hver en krone værd. Modellen er udviklet til præsidenter, paver og enevældige magthavere, siger Kendall.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!