Citroën trak sig fra Rusland i 2022. Nu har russerne taget kontrollen med mærkets fabrik i Kaluga og vil have kinesernes hjælp til kopi-produkter.
EU’s landssanktioner forbyder Citroën at handle direkte med Rusland. Men Stellantis-koncernens biler kan stadig findes helt nye på de russiske veje via omveje.
Stellantis har et samarbejde med den kinesiske Dongfeng-koncern, som ikke er underlagt de samme restriktioner.
Dette samarbejde tillader Dongfeng at sælge koncernens biler i Kina. Og Rusland benytter sig af muligheden for parallelimport til… Rusland.
Ifølge Reuters, fik det russiske firma Automotive Technologies i december sidste år fat i nok dele fra Kina til at fremstille 42 eksemplarer af Citroën C5 Aircross.
LÆS OGSÅ: Politiet oplever mere køresyge efter et år med elbiler
Anonyme bilforhandlere i Rusland fortæller nyhedsbureauet, at bilerne er en del af et pilotprojekt, som – hvis alt går efter planen – vil betyde masseproduktion af modellen allerede i år.
De samme forhandlere siger til Reuters, at de snart vil modtage de første biler. Men det er ikke sikkert, at disse biler vil være udstyret med Citroëns logo.
Teknisk set ejer Stellantis 70 procent af Kaluga-fabrikken, mens Mitsubishi ejer de resterende 30 procent. Men Stellantis siger også, at man i december sidste år ‘mistede kontrollen med fabrikken’.
Stellantis er langt fra den eneste bilkoncern, der har trukket sig fra Rusland. Faktisk klagede russerne sidste år over, at de kun nu har mulighed for at købe nye biler fra Kina.
I hvert fald hvis handlerne skal foregår helt officielt. Også selvom der udadtil er stor begejstring for de licensbyggede biler fra diktaturet. Læs mere om det her.